Keb
Hej alla!

Hoppas att någon vetgirig människa kan hjälpa mig med namnet på mina konstiga suckulenter.
De är taggiga, ormiga och 50 cm höga...
OK, detaljerad beskrivning:

Tjock stam som skrumpnar lite om det är länge sedan de fick vatten.
Har en tiondel av taggmängden på en Madagaskarpalm, men lika vassa och ser ungefär likadana ut mellan taggansamlingarna.
Grenar sig och blir ormiga, har dock inte lyckats med de skott jag har tagit.
Längst ut på varje gren kommer det tunna, mjuka blad som är breda längst ut och smala mot plantan. Väldigt mjuka, de har ingen vattensparande funktion och växten tappar nästan alla blad i januari/februari för att skjuta nya.

Jag har fått mina växter av mormor och mamma som inte tyckte de var speciellt dekorativa längre, de blev för stora.
Kan jag väl hålla med om, men de är speciella! smile.gif smile.gif

Vore väldigt tacksam för om någon vet vad de heter!

Mvh, Keb
lolo
Hej! Kan det vara en High Chaparall? High Chaparallmvh Ann-Louise
Keb
Nej, nej, de är inte Chaparaller (insåg just hur värdelös min beskrivning var!)

Själva stammen är vit-grön och slät, färgen är som bladen på silverkallor.
De växer rakt upp, ungefär som Madagaskarpalmer, fast är tjocka vid roten och smalnar av upptill.
I toppen kommer det en bladkvast, alltså bladen sitter var för sig högst upp på växten, precis som på Madagaskarpalmer.
Sidoskotten ormar sig när de blivit tillräckligt långa, vilket är ungefär 15 cm.

En av växterna har skjutit skott från själva toppen, dessa ormar också iväg bra långt.

Hoppas att någon förstår lite bättre nu! smile.gif
Emser
kan det vara en ökenstjärna, kanske?
Keb
Nej, ingen ökenstjärna.
Har bara en tiondel av taggmängden och är slät på stammen mellan taggansamlingarna.
Bladen påminner lite om basfioler. smile.gif

Måste jaga rätt på en digitalkamera och fota dem tror jag.

Mvh, Keb
lolo
Skvätt i väg/Sprätt i väg, kanske? De sprätter i väg frön runt om kring sig. Har en bild av den i mitt fotoalbum.
/Ann-Louise
lolo
Hej! Ett tips är att du går in på Blomsterfrämjandets hemsida. Där finns många, namngivna krukväxter med fina bilder./Ann-Louise
Tirre
Hej!

Har också några "skvätt iväg"-plantor, men de har ju inga taggar, så dina palmer måste väl vara nåt annat?
Förresten... Är det nån som vet vad "skvätt iväg" heter EGENTLIGEN? Om det finns nåt annat svenskt namn, vill säga.
Och hur förökar man dem? Genom alla små frön eller med bladsticklingar eller nåt annat sätt?
Tirre
Hej!

Har också några "skvätt iväg"-plantor, men de har ju inga taggar, så dina palmer måste väl vara nåt annat?
Förresten... Är det nån som vet vad "skvätt iväg" heter EGENTLIGEN? Om det finns nåt annat svenskt namn, vill säga.
Och hur förökar man dem? Genom alla små frön eller med bladsticklingar eller nåt annat sätt?
Tirre
Hej!

Åsa, mälardalen zon 2
Kameuforbian (Euphorbia lophogona) brukar vara växten som kallas för skvätt iväg, men även Euphorbia leuconeura (kommer ej ihåg svenska namnet) kallas också skvätt iväg och dessa 2 sorter är mycket lika varann, tror det är storleken på blommorna som skiljer sig åt lite.

"Skvätt iväg" skvätter iväg sina frön som glatt gror i andra krukväxter så fröförökning är nog det enklaste.
Euphorbia lophogona
http://www.bobsmoleys.com/pictures/elophogo.jpg
CarMa
Det är inte vanlig High Chaparall då??
Finns här
Euphorbia Trigona
Keb
Äntligen har jag fotat växten!
Gå in i mitt album så får ni se.

Mvh, Keb
Copycat
Hejsan Keb ! Jag kommer inte in i ditt album. Är det jag som gör fel? eller?
Keb
Nu har jag försökt fixa inställningarna på albumet och det verkar funka.
Prova igen!
maimiti
Det ser ut som någon slags Euphorbia...
Ina
Påminner ju rätt mycket om Kristi Törnekrona, Euphorbia milii...
annchapanncha
Tänkte åxå föreslå Kristi Törnekrona,
fast jag kan ju aldrig de latinska namnen.

I alla fall har jag haft en sån och då kallade min svärmor den för Kristi Törnekrona.
maimiti
Den är rätt lik Törnekronan, men bladen är för stora och bladverket i helhet för tätt. Euphorbia millii har ju ett mer sparsamt bladverk och bladen är smalare.

Sök på euphorbia på Google och se om du kan hitta något som ser likadant ut...
LillaTiger
Jag tror att det kan vara en släkting till ökenstjärna du har.
Pachypodium nånting
Keb
CITAT (LillaTiger @ 15-04-2004, 22:12) *
Jag tror att det kan vara en släkting till ökenstjärna du har.
Pachypodium nånting

Hej alla!

Har inte varit in här på eeeevigheter, men nu när jag loggade in och gick igenom mitt konto såg jag att jag aldrig talade om ifall jag fick reda på vad min konstiga krukväxt hette.
Som Lilla Tiger skrev var det mycket riktigt en sorts pachypodium, närmare bestämt en Pachypodium saundersii.
http://davesgarden.com/guides/pf/showimage/50254/

Jag hade fyra stycken ett tag, men de blev gamla och dog, något av exemplaren blev nog femton år.

/Keb
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon