Full version: Häckval
Miasperspektiv
Vi är ett okunnig par som ska byta häck.
Idag har vi ölandstok men vi behöver bättre insynsskydd.

Vad passar oss utifrån;

Ca 2 M hög
Inga taggar
Bor i Örebro
Vintergrön
Helst ingen barrväxt
Lättskött
Inga giftiga bär
Bra insynsskydd
Inte för bred
Solig läge med lite skugga

Hoppas någon kan hjälpa oss! Och gärna tipsa om vart man kan handla.

Peztis
Låter som liguster... smile.gif

Håller helt med dig om "Inga taggar"! Vi har am. hagtorn och jag fullständigt AVSKYR den! Visst, oerhört vackra bär och höstfärg men taggarna! Vet ni hur ont det gör att få in dessa gigantiska taggar i händer och fötter! Och vet ni vad det kostar att laga däck som fått punka av dem?
IKS
Ligusterbären är giftiga, de förekommer dock sparsamt på klippta enheter. Vintergrön liguster som släpper bladen sent under vintern har ganska dålig härdighet jämfört med vanlig liguster och fungerar endast tillfredställande i mycket gynnsamma lägen i zon 3.

Förutom barrväxter (som du inte vill ha) skulle jag annars rekommendera bok eller avenbok som häck. Löven sitter kvar, om än torra på vintern och ger bra insynsskydd även då. Bor du på landet är avenbok något bättre då bok oftast är mer utsatt för viltangrepp.
armaniel
Jag tänkte också direkt på avenbok. Inte vintergrön förvisso, men stämmer in på övriga punkter. Dessutom sitter löven som sagt kar och ger insynsskydd smile.gif
Miasperspektiv
tack för hjälpen! Ska kika vidare... men när där det dax att plantera??
Huggorm
CITAT (Miasperspektiv @ 14-04-2013, 13:52) *
tack för hjälpen! Ska kika vidare... men när där det dax att plantera??

Antingen nu, så fort tjälen gått ur marken, eller i höst. På sommaren är det för varmt, då hinner inte plantorna skapa rötter fort nog för att få i sig tillräckligt mycket vatten, särskilt inte om man köper barrotade plantor
Miasperspektiv
Någon som har erfarenhet av att handla från Eggerts i tyskland?
IKS
Eggerts har jag aldrig själv handlat ifrån, men läser man runt på div. forum så verkar de flesta ha god erfarenhet av dem. Däremot skulle jag aldrig plantera tyskimporterad bok, avenbok, björk, lönn mfl i zon 3. Använd en klimatanpassad frökälla med svensk proveniens.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon