Full version: Hckval
Miasperspektiv
Vi r ett okunnig par som ska byta hck.
Idag har vi landstok men vi behver bttre insynsskydd.

Vad passar oss utifrn;

Ca 2 M hg
Inga taggar
Bor i rebro
Vintergrn
Helst ingen barrvxt
Lttsktt
Inga giftiga br
Bra insynsskydd
Inte fr bred
Solig lge med lite skugga

Hoppas ngon kan hjlpa oss! Och grna tipsa om vart man kan handla.

Peztis
Lter som liguster... smile.gif

Hller helt med dig om "Inga taggar"! Vi har am. hagtorn och jag fullstndigt AVSKYR den! Visst, oerhrt vackra br och hstfrg men taggarna! Vet ni hur ont det gr att f in dessa gigantiska taggar i hnder och ftter! Och vet ni vad det kostar att laga dck som ftt punka av dem?
IKS
Ligusterbren r giftiga, de frekommer dock sparsamt p klippta enheter. Vintergrn liguster som slpper bladen sent under vintern har ganska dlig hrdighet jmfrt med vanlig liguster och fungerar endast tillfredstllande i mycket gynnsamma lgen i zon 3.

Frutom barrvxter (som du inte vill ha) skulle jag annars rekommendera bok eller avenbok som hck. Lven sitter kvar, om n torra p vintern och ger bra insynsskydd ven d. Bor du p landet r avenbok ngot bttre d bok oftast r mer utsatt fr viltangrepp.
armaniel
Jag tnkte ocks direkt p avenbok. Inte vintergrn frvisso, men stmmer in p vriga punkter. Dessutom sitter lven som sagt kar och ger insynsskydd smile.gif
Miasperspektiv
tack fr hjlpen! Ska kika vidare... men nr dr det dax att plantera??
Huggorm
CITAT (Miasperspektiv @ 14-04-2013, 13:52) *
tack fr hjlpen! Ska kika vidare... men nr dr det dax att plantera??

Antingen nu, s fort tjlen gtt ur marken, eller i hst. P sommaren r det fr varmt, d hinner inte plantorna skapa rtter fort nog fr att f i sig tillrckligt mycket vatten, srskilt inte om man kper barrotade plantor
Miasperspektiv
Ngon som har erfarenhet av att handla frn Eggerts i tyskland?
IKS
Eggerts har jag aldrig sjlv handlat ifrn, men lser man runt p div. forum s verkar de flesta ha god erfarenhet av dem. Dremot skulle jag aldrig plantera tyskimporterad bok, avenbok, bjrk, lnn mfl i zon 3. Anvnd en klimatanpassad frklla med svensk proveniens.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon