Full version: Är det förtidigt
AnkiHbg
Hej
Jag har fått upp 10 cm stora plantor från mina frön, av tomater pumpa broccoli och chili.
Är det för tidigt, när kan jag plantera ut dom, förutom tomaterna dom ska stå i krukor i uterummet. Jag bor i Helsingborg.
Dessutom har jag små plantor av solros i små krukor i uterummet, när kan man plantera ut dom, är inte risken att dom blir för långa och rangliga i dom små byttorna??

Vår hälsning fr Anki

Ps Jag har också lagt ut några foton i mitt album, men andra kan tydligen inte se det, jag kan själv gå in och se?? ds
Åsa, mälardalen zon 2
Chilin och tomaterna är nog lagom i tid. Dessa kan planteras ut när det inte är kallare än +7-8 grader, de kan få frostskador ifall det blir kallare de kan t.o. m dö ifall det blir en kall natt även om det inte går under noll.

Pumpan är på tok för tidigt denna lär du få så nya plantor av 3-4v innan utplantering är lagom att så och pumpa kan inte planteras ut förren det är helt frostfritt och +12-15 grader i jorden. I helsingborg kan du ju t.o.m direktså pumpa när jordtemperaturen är runt +12 själv direktsår jag ofta tycker inte förkultiverade plantor är någe snabbare ofta brukar de stanna upp i tillväxt ett tag när man planterar ut dem. Använd fiberduk så går pumpaodlingen ännu bättre. Plantor som är uppdrivna för tidigt brukar bli ganska rangliga och av dålig kvalité och drabbas lätt av ohyra.

Broccoli är också kanske något tidigt 4-6 veckor innan utplantering sås den. Det bör nog vara frostfritt när du sätter ut broccolin.

När det gäller solrosor ska det vara absolut frostfritt när de planteras ut så det kan dröja till slutet av maj-början av juni. Även solrosor går bra att direktså utomhus på våren.

Längst ner på denna sida kan du hitta en tabell över hur långt innan utplantering det är lagom att börja förkultivera grönsaker:
http://www.odla.nu/metoder/forkulti.shtml

Även runåbergs har bra odlingsinfo på nätet och i papperskatalogen.
http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon