Full version: Växtzon vid insjö?
standtomten
Hej

Vi har precis haft nöjet att flytta till ett sjönära läge. Hela länet har enligt zonkartan växtzon 4.
Nu har jag hört några säga att växtzonen vid en insjö oftast är lägre än tex 1 mil bort. Stämmer verkligen detta...?

Vi har börjat att planera trädgården och även om vi inte stirrar oss blinda på växtzoner är det självklart bra att veta om läget påverkar.

tack på förhand.

Alexander-VG-zon3
Visar kartan zon 4 så är det fortfarande zon fyra för vintern blir inte varmare, för när väl sjön fryser så ger den ingen effekt längre. Däremot kan den göra att hösten blir mildare (jämnare) när sjön inte är frusen, vilket i sig är positivt för många känsliga växter.
ingrids
Om jag tar mig friheten att fylla på Alexanders svar ovan - det finns växter som inte alltid hinner vintra in för att vintern helt enkelt kommer för tidigt. Om det är det som gör att växten normalt sett inte tål zon 4 kan den bli hjälp av sjöläget, dvs mildare höst. Även växter som kanske normalt sett inte hinner blomma i zon 4 kan hjälplas av läget.
RibesRubusVitis
Detta visar väl också hur hela begreppet ”zon” kan vara vilseledande. Vid inlandsklimat kan många orter ha både varmare somrar och kallare vintrar, medan ett hav eller en stor sjö jämnar ut skillnaderna. Ibland räcker det med att förlänga hösten som är viktig för många växter. Så läste jag t ex att man börjat odla vin vid Gränna, där Vättern kan ge en lång, mild höst så druvorna hinner mogna. Jämför med Kanada, som har sina främsta vindistrikt mellan Erie- och Ontariosjöarna. Båda är mycket större än Vänern och i Ontario har vi det nyaste vindistriktet på halvön Prince Edward County. (När vintern väl kommer, kan det bli 25 grader kallt och plantorna måste täckas.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon