Har ett trädgårdsland på 8x8 m där jag byggt 8 upphöjda odlingsbäddar i trä (0,75 x 3,8 m) + 1 större (0,75 x 6 m). Har kommit över ett gäng gamla fönster som jag tänkte ställa utvikta som v-formade tak över lådorna för att få bättre klimat där inne. Det gör att jag inte kommer ha lika enkelt att vattna med slang och centralt placerad vattenspridare eller regnbevattning kommer inte heller fungera. Det känns lite bökigt också att plocka bort alla rutorna vid vattning. Funderar därför på om man skulle kunna bygga ihop en bevattningsanläggning som jag kan koppla in på vattenposten som står jämte trädgårdslandet och slå på vattnet när det behövs. Tänkte väl att man då slår på vattnet i någon-några timmar alternativt har någon timer som sköter det.
Tanken jag har är att montera vanlig trädgårdsslang runt landet med en T-skarvkoppling invid varje odlingslåda och låta en droppslang/svettslang gå in i lådan (den skulle då få löpa till bortre kanten och sedan komma tillbaka och bilda en loop med ca 25 cm mellanrum). I slutet av varje dropp/svettslang skulle jag väl då få sätta något stopp och likaså i slutet av den vanliga trädgårdsslangen när den gått klar runt landet.
Exempel på dropp/svettslang jag syftar på: http://www.plantagen.se/sortiment/leva_ute...003e3/fuktslang
Det jag undrar över är dels om det finns synpunkter om det går att bygga ihop en sån här konstruktion och få fungerande dropp/svettslang i alla 9 lådorna, och dels om hur bra dropp/svettslang skulle vara för att vattna i trädgårdsland (om den ger tillräckligt med vatten och hur väl det sprids)?
Tar gärna emot tips om delar som fungerar bra och det behövs något ytterligare (kanske ska vattentrycket vara längre i dropp/svettslang) eller om ni har andra förslag efter hur ni själva har gjort?