Full version: Monstera
Gröna mormor
Jag har en jättestor Monstera som nu är 18 år gammal. Den står i en självvattnande kruka och jag tror att rötterna "invaderat" vattenbehållaren för det går bara att fylla på lite vatten i taget och vänta tills det sjunker undan innan man fyller på mer. Det som förr tog ett par minuter tar nu en mycket lång stund, dvs att fylla på dom 10-15 liter vatten som den skall ha. Att flytta den till en större kruka tror jag inte är möjligt, dels för att jag inte har sett någon kruka som är större, dels för att den väger flera "ton". Är det någon som har något bra förslag?
Bassam
Hej
Jag tycker att du ska omplantera den, och titta på rötter sedan du kan borta skadad rötter, sen du kan dela den till flera men du ska slippa självvattning på grund att självvattningen gör orsak till svamp att attackerar rötter.

H.Bassam
Gröna mormor
Det är absolut inget fel på växten. Den är frisk och växer nästan för mycket, så jag är säker på att den inte har några ruttna rötter. Däremot funderar jag på om jag skall börja vattna den ovanifrån men har hört att man inte skall göra det. Någon som vet? Har försökt ladda upp bild, men det lyckas inte, trots att jag förminskat den sad.gif

Här kommer en bild!
Bassam
Hej
Du kan vattna den ovanifrån, men du måste göra detta på morgonen, annars ska svampen attackera den.
H.Bassam
malcolm
Jag hade en monstera förut som var drygt 20 år när den fick gå hädan, den var enorm och jag hade köpt den största krukan jag httade på IKEA till den. Hittade ingen ytterkruka i det formatet så jag använde en korg istället och så hade jag sågat till en rund platta av spånskiva som jag satte hjul på för att det överhuvud taget skulle gå att flytta på den: Jag vattnade den alltid ovanifrån och klippte bort en del luftrötter, dock inte alla när det blev för mycket. Haqr tyvärr ingen enskild bild på växten men på nedanstående bild kan man i alla fall få en skymt av den. Nu är jag på jakt efter en ny monstera men de verkar inta finnas att få tag i någonstans, IKEA kanske har...

[attachment=75767:skanna0001.jpg]
Gröna mormor
Jag vill helst inte slänga den för den är en inflyttningspresent från mina döttrar. Den är två meter hög och drygt en meter i omfång. Den trivs ju väldigt bra där den står. Jag klipper också bort luftrötter när dom blir för långa och många. Har även kapat toppar några gånger och stoppat ner i jorden direkt och dom har rotat sig bra, både i samma kruka och i andra krukor. Nåja, då får den väl stå där så länge den verkar trivas.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon