IdaMariaLi
03-04-2013, 20:19
Hej på er!
Nu känner man som om våren kanske kommer ändå. Bara halva trädgården ligger under snö fortfarande.
Jag går här och våndas lite. Ska jag eller ska jag inte beskära mina pysslingkörsbärsträd som jag satte under försommaren förra året. På plantskolan (en bra mycket bra sådan) sa de när jag köpte att jag skulle korta av toppskottet och korta in övriga grenar något under kommande vårvinter. Men nu innan jag skulle till och klippa till så tycker jag att väldigt mycket jag läser säger att jag inte skall göra detta. Dessa olika teorier är vad jag hittar:
- Så klart generella regeln att körsbär (och plommon) skall beskäras under JAS efter skörd.
- Undvik om möjligt all beskärning av körsbär (och plommon) och låt dem växa fritt.
- Undvik beskärning av pysslingträd
- Alla ungträd skall beskäras på vårvintern. För att växa till sig fint. Även körsbär och plommon.
- Körsbär (och plommon) kan som ungträd beskäras under vårvinter.
- Ja och så plantskolans rekommendation också då.
Någon som har lust att dela sina erfarenheter av detta? Så kanske jag kan sluta vela och bestämma mig.
Skickar med bilder på mina träd (ogräset är bortrensat:-))Det första är "Stella" och det andra "Buttners Rote". Som ni ser har Buttners Rote liksom en "V" topp. Jag tänkte mig att i så fall att korta båda och inte klippa bort något eftersom det inte ser ut som en klassisk "top med ett konkurerrande toppskott". Vad tror ni?
Önskar alla en glad vår!
/Maria
Ja, hur man behandlar stenfrukter är inte alltid en lätt fråga och det finns som du redan märkt många olika åsikter som skiljer sig ganska markant från varandra hur man egentligen bör se på saken.
Personligen tycker jag inte att bigarråer är i så stort behov av uppbyggnadsbeskärning i samma mån som äpple, päron, plommon osv som bör byggas för att grenarna ska orka hålla den tunga frukten. Men visst kan du korta in skotten något om du vill när det blivit lite varmare ute. Själv brukar jag skära in skotten, såväl topp som sidogrenar åtminstone första året på våren för att direkt få igång skottbildningen (och nu kommer någon som läst Beskärningsboken hoppa på mig). Sedan brukar jag lämna körsbärsträd relativt friväxande med undantag för korrigering av ev. dubbeltoppar och inåtväxande skott. Jag tycker inte körsbär vallar över lika elegant som ex. plommon och i synnerhet inte lika snabbt och bra som äpplen och päron.
Men är du osäker kan du bevaka trädet i sommar och växer det på bra och bildar vettig skottlängd och utvecklas fint kan du låta det vara och endast korrigera vid behov, som att gallra bort inåtväxande skott osv. Växer det dåligt trots vattning och dylikt, dvs ingen eller försumbar skottlängd kan du skära in det nästa vår istället för att kicka igång skottbildningen.
Hej
Man behöver ta bort skada skott och skott som korsa andra för att öppna vägen till luften och sol för att komma inne i träd kroppen.
H.Bassam