Full version: Tvätta växthuset
linniscarlsson
Hej
När brukar ni tvätta ert växthus? Hur ofta brukar ni göra det? Med vad tvättar ni och vart köper man det i så fall? Byter ni jorden i växthuset också? Vad använder ni när ni tvättar det, högtryckstvätt eller vad? Har ni tips på vad jag skall tänka på när jag tvättar det?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Soliga hälsningar!
Linnis
sofia75
På hösten rensar jag ut allt i växthuset. Tömmer krukorna och spolar rent dom med slangen. Sedan tvättar jag växthuset invändigt med varmt såpvatten och en svamp. Spolar sedan av det med vattenslangen.

På våren ger jag det en ny omgång med såpvatten invändigt innan det är dags att ställa ut sådderna. Framåt sommaren tvättar jag rent det utvändigt också från alger och pollen.

Sparar ingen jord eftersom jag endast odlar i krukor.
linniscarlsson
CITAT (sofia75 @ 04-04-2013, 08:47) *
På hösten rensar jag ut allt i växthuset. Tömmer krukorna och spolar rent dom med slangen. Sedan tvättar jag växthuset invändigt med varmt såpvatten och en svamp. Spolar sedan av det med vattenslangen.

På våren ger jag det en ny omgång med såpvatten invändigt innan det är dags att ställa ut sådderna. Framåt sommaren tvättar jag rent det utvändigt också från alger och pollen.

Sparar ingen jord eftersom jag endast odlar i krukor.

Tack för tips! Jag odlar inte i krukor utan i bädd. Räcker det med såpvatten för att ta död på skadedjur?
linusida
Jag tvättar mitt växthus med grönsåpa och varmt vatten nu på våren. Jag odlar i bädd och brukar
byta ett par cm av det översta lagret.
jaj-51
Tvättar med grönsåpa och högtryckstvätt. byter ca 20cm av jorden efter 4 till 6 år.

Brukar spruta växthuset med grönsåpa på hösten när det städat, samma sak till våren och högtryckstvätt.
Emma R
Jag tvättar också växthuset på våren med grönsåpa och ljummet vatten. Det är väl dags för det snart hoppas jag!
Bassam
Hej
Du kan röka med svavel för att döda svamp o bakteria sporer.
H.Bassam
armaniel
Hej på er,

Jag har fått ett gammalt litet växthus av mina morföräldrar. Det är inte tvättat på flera år och glaset har mycket grön beläggning på sig. Tror ni det räcker med grönsåpa eller här behövs starkare grejer?
Än är glasen nerplockade. Vad tror ni, lättare att montera dem och tvätta sen eller tvätta först och sätta tillbaks glasen sen?
jaj-51
Grönsåpa brukar ta algerna.
Montera först och tvätta sen, enklast så.

CITAT (Bassam @ 05-04-2013, 00:43) *
Hej
Du kan röka med svavel för att döda svamp o bakteria sporer.
H.Bassam

Se upp med all metall som inte är rostfri! Röken är starkt frätande och aggressiv.
armaniel
Tack jaj-51, då provar jag med grönsåpa, när glaset är ditsatt igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon