Klint
Vi funderar på att plantera en syrenhäck,för att få lite insynsskydd.Jag har tittat på krukodlade plantor från Hortogreen,men vad innebär normaltillväxt i detta fallet.Har nån nåt alternativ tar jag gärna emot tips!
kerstin z5-6
betyder bara för den växten normal tillväxt i din zon . Igen som snabbt blir insyns skydd , men syren växer relativt snabbt

Snabbaste insynsskydd är perenner smile.gif
Klint
Tack kerstin! men det blir nog en häck just här. Relativt snabb säjer du,hur lång tid kan det ta för den att bli en 2met hög tror du?
kerstin z5-6
En trädgårdshjälp" kapade av misstag ner mina vita syrener till fotknölarna- efter en sommar var de 1,5 m igen o denna gissar jag på två. Lite bra jord + görning före midsommar hjälper också till
Klint
Men det låter ju bra! Nån som har nåt tips om sorter!
Håller på lite nu med skisser på hela tomten,hoppas ni hänger på då!
kerstin z5-6
Beauty of Moscow är en underbar sort
AlexII
Syrener är väldigt långsamma i starten, det tar ca 2-3 år efter plantering innan de börjar växa ordentligt. Men när de väl kommit igång är de starkväxande. Tätast syrenhäck får man av vanlig bondsyren eftersom de sätter rotskott. Vill du ha insynsskydd snabbt är pil bra, men de blir också väldigt höga och breda. Häggmispel är fint!
Klint
Beauty of Moscow Ja det var en skönhet!
Har börjat funderat lite på häckoxbär också,det finns en inte så långt härifrån ska åka och titta på den.
Underbart ärkort säjer man och syren är undrbar nör den blommar,men det varar ju inte så länge.
jimvidar
Oavsett sort får man säga att det tar ungefär tre år innan man ser att det har satt igång och växa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon