Marina75
04-04-2013, 17:00
Jag har mina tomatplantor nere i min källare vart det håller ca 12.5 grader under växtlampa. Dom är omplanterade en gång & nu undrar jag om jag ska flytta upp dom i huset där vi har ca 23 grader så dom får lite mer värme eller ska jag ha dom nere i källaren ett tag till. Hoppas nån kan hjälpa mig.
malarmaster
04-04-2013, 17:27
12.5 grader som dygnstemperatur är lite kyligt,som natt temp är det okej men tider då du har belysning tänd är det lågt,de kommer att utvecklas långsammare.
flyttar du upp dem vilket går utmärkt krävs bara att de har tillgång på ljus då de kommer att växa kraftigare.ett söderfönster med tilläggsbelysning morgon o kväll är tillräckligt,bara passa med vatten om krukorna är små och solen står på. ulf
Eva 33c
04-04-2013, 17:32
Jag kan ju tycka att 12,5 grader dygnet runt är lite lite. Men hur ser de ut, växer de bra och är fina finns väl ingen anledning att flytta på dem? 23 grader är ju ganska varmt ändå, speciellt som det ljus man kan erbjuda inne inte riktigt matchar den temperaturen. de kan bli lite gängliga alltså. Fast du kan ju prova med någon planta om du har fler? Inte mycket till konkreta råd...