Tjoffex
05-04-2013, 11:09
När jag drog igång diverse försådd i mitten på mars så petade jag för skojs skull ned lite pumpafrön i krukor. Vet att det är alldeles för tidigt, men eftersom mitt fönster är påtok för kallt så trodde jag inte att det skulle bli just nåt av det ändå. Tji fick jag, pumpan har växt bättre än allt annat jag sått iår och plötsligt står jag här med sju jättefina pumpaplantor med 2-3 karaktärsblad var. Vore jättefint om jag kunde få ut dem i landet så småningom, och jag funderar på om det finns nåt sätt att få dem att växa lite långsammare så de inte tar över köket innan dess. Har någon tips? Funderar på att ställa ut dem på balkongen dagtid så de får mycket ljus men under rumstemperatur.
Jag hade nog satt ut dem på balkongen dagtid. Det är bra med sval temperatur, ca 15 grader, men inte kallare än 10-12 grader och kom ihåg att skydda mot solen.
Preussen
06-04-2013, 15:43
Vänj dem vid solen som annars lätt bränner dem. Blåst brukar oxå sarga pumpaplantor när de planteras ut.
Om du har frö kvar så har du gott om tid att så nya.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.