tepa
Hej

Det kliar i fingrarna att börja städa i rabatterna. Nu har det mesta snön smält där och det ser bedrövligt ut. Bor i zon 3-4 och vi har minus ca fem grader på nätterna. Men åtminstone de lösa vissna växtdelarna och en del gamla löv skulle jag vilja få bort nu i helgen. Tycker ni att jag borde vänta? Vi har sol och ca 5-10 plusgrader på dagen.

Hälsn Tepa
kerstin z5-6
Skrufset" ger ju lökar och perenner ett visst skydd medan nätterna är kalla.

Även jag har många år av rabattstädande" på våren bakom mej. Numera gör jag minimalt.
För vem städar vi? För att det blir fint och vårlikt var det för min del.

Vem städar i naturen ? Ingen

Vad händer när man tar bort skrufset och lämnar bar jord öppen ?

Ogräsen som bara behöver några få + och dessutom blivit uppkrattade på ytan av vårt städande, kan nu gro i lugn och ro. Före perennernas blad hinner upp och skuggar jorden.

Vad innehåller skrufset- Torra perennstjälkar ,halvförmultnade löv mm.Alltså utmärkt jordförbättring.smile.gif Som vi i stället köper ..på påse..

Numera:

Jag rör om så lite som möjligt i jorden i etablerade perennrabatter.

Jag klipper ner allt dött och återför materialet tillbaka till rabatterna.

Om jag känner mej superestetisk fyller jag sedan på med ett nytt lager påsjord/ko på påse oftast) som förhoppningsvis är rätt ogräsfri som ett översta fint" lager runt perennerna.
tepa
Tack Kerstin. Jag lämnar nog kvar skrufset då. Men de största vissna perennstjälkarna tänkte jag ta loss, klippa ner och strö runt. Dom stör mig där dom sticker upp, det är stora saker som Klippstånds, Stormhattar, Plymspirea...Låter riktigt bra det du skriver, "göra minimalt"...

Hälsn Tepa
kerstin z5-6
Javisst stör mej med -de höga pinnarna .. så de maler jag eller klipper till småbitar o strör ut.smile.gif
AnniiPannii
Jag håller med Kerstin - men visst kliar det i fingrarna biggrin.gif
tepa
Hej

Jag "städade" det mesta av lördan, tog bara bort de höga pinnarna. Allt skrufset är kvar och jag har inte rört om något. Hela trädgården fixade jag på sex timmar, jag som brukar behöva två hela helger...Men, som sagt, bättre att låta "jordförbättringen" stanna kvar. Sen på natten snöade det och följande natt med...Nåja, det smälter.

Hälsn Tepa
kerstin z5-6
Aprilsnö ger fåragö smile.gif sa man ju förr här ..Nu har smältvattnet börjat verka på skrufset smile.gif och tar med ev näringsämnen ner till rötterna smile.gif
ogräset
Håller absolut med Er, riset är ett skydd för de nya späda växterna... men det är svårt att låta bli.
Ha en lugn och skön vår!
Birgitta tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon