Hej
Jag har läst att man ska vårvattna vintergröna växter på våren. Är det för tidigt nu i zon 3-4? Vi har trots allt minus fem grader på nätterna. Gäller detta barrväxter också? Jag har Blåen, Sockertoppsgran, Japansk Rhododendron mm. Av mindre växter har jag Skuggröna, Vinteriberis mm. Tycker det nog är ganska fuktigt i landena ännu, utom på en par ställen där det är riktigt blött...
Tacksam för lite råd...
Hälsn Tepa
AnniiPannii
06-04-2013, 19:46
Jag bor i zon 1-2 och vi har det ännu torrare

Jag vill också vattna men håller mig. Jag tycker inte det behövs än, när tjälen släpper cm för cm blir det blött.
Men fråga Cilla på trädforumet hon kan garanterat ge dig ett bättre svar om du fotfarande är osäker
Såg idag att min mahonia och järnek börjat få brännskada på bladen.
Problemet för växterna nu är att det är varmt i luften och solen skiner samtidigt som marken är frusen. Allt vatten är alltså fruset och växten kan inte suga upp det. Det är väl därför man ska täcka dem med ris eller säckväv samt vattna dem.
kerstin z5-6
06-04-2013, 21:55
rhoddar har fina små sugrötter, jag vattnar ofta tidig vår för att få bort tjälen.. Ni får köra norrlandsknep denna vår.
Hej
Du kan vattna dem på ljumma vatten.
H.Bassam
Tack för svaren. Det har snöat två nätter på raken och det smälter nu...Ytan på marken är nog frusen men imorgon lovar dom lite varmare här, så den ska väl smälta så sakteliga...Råddisen står i mera skuggigt läge och barrväxterna står i full sol, men de är övertäckta och har inte fått nya skott vad jag kunde se.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.