Neea
Gick ner i källaren för att titta till om mina dahliaknölar klarat vintern. De har stått i svalt och mörkt hela vintern. Såg att det börjat växa från knölarna, ca 10-15 cm långa vita stänglar. Vad ska jag göra?? Kan man bara knipsa av dem? När ska man plantera knölarna?
Leopardcookie
Antagligen har temperaturen ökat nu när det börjar bli varmare och de har satt igång, och att de blir långa och vita beror på ljusbrist.
Jag har planterat mina i jord och ställt svalt. Växer de upp fort så kan man toppa dom, då får man också en buskigare planta.
Jag skulle plantera ner den så det vita sticker upp bara lite ovan jord, annars blir den nog bara ranglig och tippar omkull.
emmma
Jag skulle också plantera dem nu när de ändå kommit igång efter vintern.

Har planterat mina egna för någon vecka sedan och när det väl blir lite varmare är min plan att ha dem ute på den inglasade balkongen på dagen och i vardagsrummet på natten. Får se hur det går för de är lite misshandlade. Fick de gratis någon gång i typ juli förra året och de hann knappt blomma innan jag fick ta in dem i höstas, så de har inte jättemycket energi lagrad i knölarna direkt och behöver nog en tidig start tänkte jag smile.gif
Neea
Tack för tipsen, jag ska plantera dem så snart som möjligt i krukor! Trodde att det var för tidigt för att sätta dahlior, man får kanske ha dom inomhus ett tag, eller går det bra att ha dom i kruka i växthuset tro? Måste man ta in krukorna ifall det blir frost på natten då? Det är ju fortfarande så kallt här i Småland..
Leopardcookie
Jag bor också i Småland, och jag har mina inne i ett svalt rum med extra belysning. Vattnade en gång vid plantering och inte mer, nu väntar jag bara på att det ska kika upp lite grönt, då kan man börja vattna igen smile.gif
Tror det är för kallt att ha dom ute nu..
hattstugan

Jösses! Inte sätta ut Dahlia förrän nattfrostrisken är över heller! De tål inte minusgrader de inte!

Sätt dem i kruka inne nu när de börjar visa livstecken! Toppa vi behov! Sätt topparna i jord så får du ännu flera!

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon