Full version: kakaoträd
tobbedepro
Är det någon som vet var man kan hitta kakaoträd för att jag hittar inte det någonstans! -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif Om inte ni vet var man kan få tag på dem kan ni kanske tipsa en hemsida eller företag som säljer exotiska växter förutom Blomsterlandet och Plantagen.
Andreas L
Jag kanske kan hjälpa dig att få hem en kakaoplanta smile.gif Ska göra en beställning av en i Tyskland som brukar ha kakao och kan i så fall köpa med en till dig wink.gif Det blir dock inte förens senare i vår....
Under tiden är du varmt välkommen att kika in på min lilla hemsida kulturvaxter.se
Du kanske hittar något annat spännande där smile.gif
/Andreas L
kentbra
Jag kommer att ha några mindre plantor av Kakao med mig hem,
Beräknad hemfärd i slutet av maj.

Kent i Thailand

http://www.hoyamani.se/
tobbedepro
Det var jättebra svar ni har skrivit men vad kommer det kosta?
Om det inte blir för dyrt, är jag intresserad av en av era kakaoplantor.
Andreas L
Dom kostar 150 kr för de minsta plantorna (15-20 cm) till 250 kr (40-50 cm) plus frakt.
tobbedepro
Andreas: Rekommenderar du den lilla eller stora och vad hamnar frakten på? Själens lian låter också intressant för jag älskar DJUNGELN!!!
kentbra
Vart bor du.
Jag kommer till Tropikmässan i Malmö den 25/5 och kommer att ha massor med djungelplantor med mig.
tobbedepro
Kent: Vad har du för växter med dig?
Hur planterar man rambutan?
Andreas L
CITAT (tobbedepro @ 03-05-2013, 20:32) *
Andreas: Rekommenderar du den lilla eller stora och vad hamnar frakten på? Själens lian låter också intressant för jag älskar DJUNGELN!!!

Vilken storlek du tar spelar inte så stor roll... Kanske roligare med en lite större planta kanske smile.gif Tippar på att frakten hamnar på 48 kr.
Lianen är jätterolig att ha hemma! Den växer periodvis snabbt och klarar sig fint i vanlig rumsmiljö. Många tropiska arter har ett större ljusbehov än som finns här i Sverige och tex kakaoplantan skulle må bra av extra belysning under vinterns mörka dygn... Även luftfuktigheten kan vara ett problem här...
tobbedepro
Hur gör jag själva beställningen, Andreas?
tobbedepro
CITAT (tobbedepro @ 11-05-2013, 19:33) *
Hur gör jag själva beställningen, Andreas?

Hur går det med kakaoplantan? Jag har börjat titta på andra ställen. Är detta fortfarande aktuellt?
Andreas L
Oj, har inte varit inne här på ett par veckor... Vet inte när jag lägger beställningen men du kan ju kolla in hans sida och besälla direkt... Tror att det kostar 27 euro att skicka från honom och växterna kommer i gott skick.

http://www.pflanzenkindergarten.de/product...13esb4ke6po0jv5
erikagro
Kakao.nu säljer kakaoplantor av sorten Trinitario utanför Stockholm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon