Full version: Rangliga tomater
Millbertina
Hello alla,

Sådde tyvärr mina tomat plantor sista veckan i februari ( lite tidigt) men var såå sugen naughty.gif Nu har vissa utav dom blivit lite rangliga. Har haft svårt att ha ner värmen ca. 19-20 c. Dom har extra belysning oxå.
Toppar ni dom eller vad, eller låter ni dom bara vara. Kommer det komma tomater ändå på dom.

Tacksam för svar tummenupp.gif

Camilla
Piccante
Har du planterat om dom än? Ska du skola om dom så sätt dom djupare så bildar de nya rötter längs stammen som kommer under jord och plantan blir lägre och stadigare.
jaj-51
Plantera dem lite djupare, hjälper inte så mycket (ett vanligt svar på forum)

Så här gör/har jag gjort med mina tidiga sådder.
Bind upp varje planta mot en blomsterpinne, många sorter blir några meter långa innan hösten.

Ställ ut dem dagtid i skuggan brukar ge lite grövre stammar och minska tillväxten på höjden.

Bind upp varje planta mot en blomsterpinne, många sorter blir några meter långa innan hösten.

Toppa plantorna över första bladparet och släpp upp EN ny stam.
Jag har läst här på forumet att det inte blir bra, men mina 50 plantor växte som vanligt på höjden och gav massor av tomater.

Tomater är lätta att rota som sticklingar.
En lösning är att börja om med toppen på plantorna som sticklingar. Jag har använt "tjuvarna" för att få fler plantor ibland.

rosita
Om man har fått riktigt långa, rangliga tomater, kan det vara bra att plantera ner dem djupare i högre kruka. Dels för att plantan sätter nya rötter på den delen som hamnar under jord, men också för att man vill undvika att plantan blir ½ - 1 m hög innan första blomklasen.

Jag hade förra året höga, rangliga tomatplantor, varav en var ca 40 cm hög. Alla planterades i högre krukor så att bara den översta toppen var ovan jord. Den högsta plantan liksom "snurrade" jag ner likt en serpentin så bara den översta toppen blev synlig. När det var dags att sätta ut dem i växthuset hade jag kraftiga plantor där första blomklasen satt 10 cm högt på plantan.

Men det är viktigt att kunna hålla en svalare temperatur så fort de har grott, ca 15 grader. Att plantorna blir rangliga beror på för lite ljus och/eller för mycket värme.
Millbertina
Tack för alla svar.
Jo jag har planterat om dom 2 ggr. Tog en bild för att visa dom ;o) Skall jag toppa dom? Eller är det kanske inte göra nåt..

Är helt novis på detta så det kommer en del kanske dumma frågor whistling.gif

[attachment=75779:DSC00540.JPG]

[attachment=75778:DSC00538.JPG]

jaj-51
Tycker dina plantor ser bra ut.
Låt dem växa vidare bara.
Susanna
Jag håller med, de ser jättefina ut.
rosita
Jag tycker också att plantorna ser fina ut tummenupp.gif
Blommar de?
Millbertina
CITAT (rosita @ 06-04-2013, 17:32) *
Jag tycker också att plantorna ser fina ut tummenupp.gif
Blommar de?

Nix, inte än ;o) Väntar men det kommer nog inte än.
duo2010
CITAT (Millbertina @ 06-04-2013, 18:50) *
Nix, inte än ;o) Väntar men det kommer nog inte än.

De ser väl fina ut om än lite rangliga. Men de behöver stå svalare men inte ute än så kallt som det är i gbg trakten. Men jag undrar lite om jorden du satt de i, det är inte så att den är för kraftigt gödslad? För mckt gödning så tidigt driver ju på onödigt mckt. Sen är det ju även beroende på vad för sorter du satt? Är det busktomater eller högväxande för växthus eller frilandsodling?
hälsningar
gunilla
Millbertina
CITAT (duo2010 @ 06-04-2013, 20:37) *
De ser väl fina ut om än lite rangliga. Men de behöver stå svalare men inte ute än så kallt som det är i gbg trakten. Men jag undrar lite om jorden du satt de i, det är inte så att den är för kraftigt gödslad? För mckt gödning så tidigt driver ju på onödigt mckt. Sen är det ju även beroende på vad för sorter du satt? Är det busktomater eller högväxande för växthus eller frilandsodling?
hälsningar
gunilla

Jag har satt dom i vanlig typ 4 för 100 kr jord. Sorterna är Tomatoberry, Sungold, Monymaker, Tigerella. Har stängt av elementet bredvid så att nu är tempen på 17-18 grader. Alla skall stå i mitt nya kallväxthus i hinkar. Förresten när skall man börja med lite gödning?

Camilla
Peztis
Tror det är helt ok, låt dem stå kvar så där lite svalare med extra belysning. Gödning kan du ge några veckor efter plantering. Jag brukar ge det varje gång jag vattnar, jag tänker hellre lite svagare vid varje vattning än gödning som är starkare och sedan inget.

Och nej, du ska inte toppa dem.
robertstorm
CITAT (Millbertina @ 06-04-2013, 13:00) *
Tack för alla svar.
Jo jag har planterat om dom 2 ggr. Tog en bild för att visa dom ;o) Skall jag toppa dom? Eller är det kanske inte göra nåt..

Är helt novis på detta så det kommer en del kanske dumma frågor whistling.gif
[attachment=75779:DSC00540.JPG]
[attachment=75778:DSC00538.JPG]

Kanonfint wink.gif
duo2010
CITAT (Millbertina @ 06-04-2013, 21:16) *
Jag har satt dom i vanlig typ 4 för 100 kr jord. Sorterna är Tomatoberry, Sungold, Monymaker, Tigerella. Har stängt av elementet bredvid så att nu är tempen på 17-18 grader. Alla skall stå i mitt nya kallväxthus i hinkar. Förresten när skall man börja med lite gödning?

Camilla

toppa inte. efter ca 3 v omplanterng kan de behöva lite gödninging i taget. Vid utplantering är de tacksamma för lite benmjöl och vedaska om du har. Sen vattnar jag med nässel/åkerfräken brygd hela sommaren och det blir massor med tomater. Tigerella är min favoritsort absolut, så god och så vacker! förra året missade jag en "tjuv"som bliv ca 10 cm stor, satte den i en kruka efter att den fått rötter i ett vattenglas. Den blev inte så hög men gav mer tomater än mamman! Den stog på sydsidan i ngtsånär lä, den större hade det nog för blåsigt. Lycklig du som har ett växthus!
gunilla
Peztis
Ja, det där med att det är så lätt att ta sticklingar på tomatplantor glömmer man lätt bort!
Ewa L
Lite sent svar, men jag sådde också mina i februari. Men jag ställde ut dem i växthuset den 1 april. Och jag bor norr om dig.
Varför har du inte gjort det? Eller har du det nu?
Visserligen har jag några kvällar fått bära in dem, men oftas har det räckt med att jag har täckt dem inför natten.

Mina blommar sedan 2 veckor, och jag hoppas på tidiga tomater. Men ffa är stjälkarna/stammarna, eller vad det nu heter, rejält tjocka pga att de stått svalt. Och ja, jag har också planterat ner dem...

Ofrivilligt har jag också toppat en. Snavade med hinken en av de kvällarna de skulle bäras in och knäckte den. Tryckte bara ner toppen vid sidan av de sorgliga resterna och svor en ramsa. Den hinken har nu två tomatplantor!! Visste inte heller att de var så in i helsike lätta att rota.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon