Hasse_h
Alltså måste bara skriva av mig.

Lägger ut en vara på Blocket för några dagar sedan, får ett telefonsamtal från en intresserad som säger att "Ska bara låna en bil så kommer jag och tittar senare idag, jag hör av mig igen.". Ingen hör av sig igen. mad.gif

Ett par dagar senare får jag ett mail, "Vi är jätteintresserade! Vi kommer ikväll och hämtar det om vi får det för XXX kr.". Jag svarar "Ok, ni får det för XXX kr. Vilken tid kommer ni?". Det kommer inget svar på det och kvällen har övergått till natt. mad.gif

Vad är det med folk egentligen?? Visst kan man ångra sig men hör man inte av sig och säger det då?? Det skulle jag förstå. Men att låta saken bero och skita i att jag kanske säger "Tyvärr sålt" till andra spekulanter, det är dålig stil. ranting.gif

Har ni andra liknande erfarenheter? Själv skulle jag aldrig bete mig så. Men man är väl alldeles för naiv att tro att folk har nån heder och ärlighet kvar i dagens Sverige.
Biggan_
Jag har ingen erfarenhet av att sälja eller köpa på blocket, men nog håller jag med dej om att det var dålig stil att inte höra av sej! thumbdown.gif
skånepåg
Verkligen dålig stil eller dålig uppfostran? Jag har hittills haft goda erfarenheter på blocket tills i år jag skulle köpa ett moderkort till datorn som inte var överpris på så i 3 månader skickade jag mail till 2-3st varje månad utan att få nåt svar tillbaka, hade kanske varit bättre att ringa om man inte var så blyg g.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi sålde vår husbil på blocket. Men det var många sköjare/bedragare som hörde av sig.
jaj-51
Jag sålde några prylar på blocket, kändes som många underliga ringde

Reservera den till mig jag kommer och hämtar om en vecka.
Vanliga pruta gubbarna förstås
Kan inte komma han som har bilen är inte hemma
Hittar inte bilnycklarna biggrin.gif (det var han som köpte jordfräsen tre dagar senare)

Nästa gång kommer jag att vara bestämd och sälja till den som kommer först och betalar.
Peztis
Himla tråkigt! Men tack för att du berättar, det får mig att tänka efter lite mer nu när vi har en hel del som ska säljas!
hattstugan

Har endast provat att sälja min Mercedes på Blocket och det gick inte alls!

Blir bara frustrerad över att människor inte är ärliga!

Vart är vi på väg?
malcolm
CITAT (Peztis @ 06-04-2013, 22:32) *
Himla tråkigt! Men tack för att du berättar, det får mig att tänka efter lite mer nu när vi har en hel del som ska säljas!

Jag har också en del som jag skall försöka sälja på Blocken och tänker sälja till den/de som kommer först med pengar i handen vis av tidigare erfarenheter. Har också råkat ut för personer som säger att de skall komma men aldrig dyker upp. Har annars köpt två bilar och en soffa på Blocket och då har det inte varit några problem fast jag kom iof. sig på avtalad tid.
Rosrup
Är det småprylar ni ska sälja så testa med Tradera istället.
Verkar som folk köper vad som helst till vilket pris som helst ibland biggrin.gif
Peztis
Smått säljer jag på Tradera men om jag vill förvissa mig om priset så blir det Blocket.
malcolm
Jag har en del stora saker som inte lämpar sig att skicka, bla. MIG-svets, 4 sommardäck till Volvo 240 och en kanot så där får det bli Blocket.
Natur liv
Jag söker just nu efter några saker på blocket och jag är överraskad över att säljarna litar så mycket på köpare som än inte ens har sett vad som ska köpas. Flera annonser jag har ringt på har svaret varit att "den är såld och de kommer ikväll och tittar/köper". Jag är överraskad över att de inte ber om mitt telefonnummer för att kunna ringa upp om affären inte går i lås.
malcolm
Många är slarviga med att ta bort annonsen när varan är såld också.
Hasse_h
Nä det går inte lita på nån längre verkar det som. Har efter mitt första inlägg haft ytterligare en spekulant som vill köpa, "ska bara" först.

När jag för några år sedan skulle köpa en möbelgrupp så åkte jag till säljaren på avtalad tid med släpvagn och pengarna i handen, blev ju smått förvånad när jag i dörren möter en annan köpare på väg att bära ut möblerna. Jag: "Vi hade ju gjort upp affären!?" Säljaren: "ja.. men nu kom han först så..."... jamen hallo eller??

Ska väl tillägga att det finns exempel på när det fungerat utmärkt, som när jag sålde en lekstuga och köparen kom samma dag och lämnade en handpenning och återvände till helgen med full betalning, släp och kompisar som kunde hjälpa till att lasta.

Men det är lite lotteri tycker jag, oavsett om man säljer eller köper.
malarmaster
har inga säljerfarenheter av blocket men köpt lite prylar.
tycker de som jag varit i kontakt med varit okej.
men har en kompis som hade problem med att bli av med ett piano.
"skänkes" och telefonen gick varm och han blev tom erbjuden pengar men ingen dök upp,trots att minst 20 ringde. efter 1 vecka åkte det på tippen.
förstår inte heller varför folk ringer på saker de inte är intresserade av.vill man ha ett gratis piano är det väl bara att avtala tid o hämta?tilläggas kan att många ringde lokalt så det var inga avstånd. ulf
Natur liv
Det är säkert så att man tänker olika på det här med att köpa och sälja begagnat. Jag blev besviken när en utannonserad motionscykel inte ens fungerade när jag tittade på den. Det kunde de väl ha kontrollerat innan annonsering, kan jag tycka.

Men nu ikväll har ett köp av en diskbänk gått i lås, antagligen för att både köpare och säljare var tydliga. Säljaren var mån om att berätta om alla skavanker innan vi åkte dit. Det uppskattar jag.
malcolm
Försökta lägga in en annons på Blocket ikväll men det lyckades inte, vete tusan varför...? Vill sälja min kanot.

[attachment=75805:Orl.JPG]
Hasse_h
Jaha, nu har spekulant nr 3 hört av sig igen, denna gång per telefon. "Ska bara" verkar vara klart så kanske det blir affär i alla fall. Datum och klockslag för byte av pengar och vara är bestämt. Ska bli intressant att se. Tar inte bort annonsen förrän varan är borta.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 08-04-2013, 22:29) *
Försökta lägga in en annons på Blocket ikväll men det lyckades inte, vete tusan varför...? Vill sälja min kanot.

[attachment=75805:Orl.JPG]

Om inte isen har gått upp ännu i dina trakter kanske det är lika bra att vänta? En annons som är en vecka gammal ligger så långt ner i listan att folk ofta inte ser den. Du förlorar nog inget på att vänta till maj med att lägga ut annonsen, om nu inte kanoten ligger ivägen eller du behöver pengarna
malcolm
CITAT (Huggorm @ 08-04-2013, 23:55) *
Om inte isen har gått upp ännu i dina trakter kanske det är lika bra att vänta? En annons som är en vecka gammal ligger så långt ner i listan att folk ofta inte ser den. Du förlorar nog inget på att vänta till maj med att lägga ut annonsen, om nu inte kanoten ligger ivägen eller du behöver pengarna

Jag "tror" jag fick till det till sist i alla fall, visst ligger isarna här fortfarande men om det inte lyckas denna gång så kan jag ju sätta in en annons till. Måste säga att det bar emot att annonsera om kanoten då den bringat mig så mycket glädje men den har legat i garaget sedan 2009 så det är kanske dags.ö Orkar inte gå ner från parkeringen och lär inte göra det i sommar heller så jag funderar på att skaffa en gummibåt, har en liten snurra (3,9 hk) hos min bror i Gävle och skall åka dit i helgen för att bla. hämta den. Finns en plats i samma sjö där jag brukar paddla och det är bara 10 m från parkeringen ner till vattnet.
malcolm
En person har ringt på annonsen nu och kommer och tittar ikväll, har lite blandade känslor inför en försäljning men hellre att någon får glädje av den än att den skall ligga i garaget. Skall köpa en gummibåt istället och i helgen skall jag hämta en liten båtmotor som jag har hemma hos brorsan i Gävle.
Klint
Jag har både köpt och säljt en hel del,och har blandade erfarenheter,Tar tex aldrig bort annonsen,innan varan är såld,men givetvis dírekt när den väl är såld.
När det gäller dyrare varor som bilar,husbilar och sånt får man ställa direkta frågor,det där med bra skick har väldigt olika innebörd har jag märkt.Jag har både fått och gett löfte om att varan är kvar och man bestämmer en tid,ibland har man långt att åka.Som säljare får man försöka va lite människokännare någon som börjar med att pruta innan han sett varan nä då är det först här som gäller.
Själv brukar jag ställa ingående frågor och säja är den så som du beskriver köper jag den,kan du hålla den till då och då? Det brukar funka.
Ibland har det varit långa resor för att titta på en bil som varit full i hundhår rostig och allmänt dålig fast den var i "fint bruksskick" Men många gånger har det blivit affär!
När vi sålde husbilen så berättade vi allt precis så som det var. Och köparen tittade i flera timmar på den, tom på taket var han.......

Klint
Hihi jag min man är lite av en pedant,när vi köpte husbil klättrade han upp på stegen och kollade.
Men sen när han hade storrekond hemma upptäckte han små små bulor(kan ha varit efter en hagelskur)
och det kan jag säga han kommer inte att köpa nån husbil utan att kolla riktigt noga på taket igen!
malcolm
Nu har jag sålt kanoten men det var med blandade känslor fast det blev mer plats i garaget. Annonsen är fö. borttagen.
Peztis
malcolm, stort grattis till det!
Rebecca
Bättre att den kommer någon till nytta än att den bara ligger i garaget väl? Minnena har du ju kvar smile.gif
malcolm
CITAT (Rebecca @ 10-04-2013, 20:15) *
Bättre att den kommer någon till nytta än att den bara ligger i garaget väl? Minnena har du ju kvar smile.gif

Visst, minnen och foton. Nu har jag i alla fall kommit igång och skall fortsätta lägga in prylar på Blocket och skall börja med några cyklar i varierande storlek.
Klint
Grattis Malcolm! Bättre att sälja av,synd att vi bor så långt bort jag skulle behöva ett par cyklar för en rimlig peng! Du blir säker av med dem,läste att de är bland det som säljs bäst på blocket!
CITAT (Klint @ 10-04-2013, 13:52) *
Hihi jag min man är lite av en pedant,när vi köpte husbil klättrade han upp på stegen och kollade.
Men sen när han hade storrekond hemma upptäckte han små små bulor(kan ha varit efter en hagelskur)
och det kan jag säga han kommer inte att köpa nån husbil utan att kolla riktigt noga på taket igen!

Men Klint en begagnad bil är inte nytt...

Vår husbil var 12 år gammal, väl klart att det inte är som en ny bil. Men eftersom vi inte vill ha en arg köpare efter oss, så var vi väldigt ärliga.

malcom jag förstår att det kändes med när du sålde båten. När köparen åkte härifrån med "vår" husbil, så var det hemskt för mig.

Undrar några veckor gick jag ut på balkonen och tittade ut på husbilsparkeringen och vår plats var tomt. Det känns men jag fick ju inse att det som inte går längre, går helt enkelt inte.

Elisabeth
Klint
Visst är det så,begagnat är inte nytt.Vi var mycket nöjda med husbilen,och tror att de där pedanterna känner igen sej i annonserna.Men det grämde honom ett tag att han ej sett bulorna.Känslan gick över och vi har sen dess sålt den liksom den vi hade förut till nöjda köpare.
Vi har sålt av och lagt pengarna på vårt hus,men visst saknar även jag husbilslivet,särskilt nu på våren!
Hasse_h
Fick min vara såld nu i slutet av veckan. Gick bra till slut, alla blev nöjda.

En fundering, ser att många säljare skriver "endast telefonsvar", "lånad mail", "svarar inte på mail". Varför gör man så? Är det för att man redan där kanske gallrar bort en del skojare och mindre seriösa spekulanter? Kanske dessa drar sig för att svara på annonser då man inte kan dölja sig bakom en anonym mail-adress?
Huggorm
CITAT (Hasse_h @ 14-04-2013, 23:22) *
Fick min vara såld nu i slutet av veckan. Gick bra till slut, alla blev nöjda.

En fundering, ser att många säljare skriver "endast telefonsvar", "lånad mail", "svarar inte på mail". Varför gör man så? Är det för att man redan där kanske gallrar bort en del skojare och mindre seriösa spekulanter? Kanske dessa drar sig för att svara på annonser då man inte kan dölja sig bakom en anonym mail-adress?

Jag tror det är sådana som inte är på internet så mycket och inte brukar använda e-post
Hasse_h
Va!? Finns det sådana fortfarande? w00t.gif biggrin.gif
Tapio
Halaj!

För mig var det tvärtom i helgen. Jag behövde en datorskärm. Hittade en schysst för några hundringar. Men då fanns det inget tel.nr., utan bara mailadress! Den säljaren gick miste om ett garanterat köp. Hans förlust. Eftersom det går tretton på dussinet beg. Skärmar tar man ju bara nästa annons.

//T
Peztis
Ja, det bästa är väl att kunna erbjuda både telefon och e-mail.
Peztis
Nu har jag några saker ute på Blocket och har några annonser som är avslutade också - det är ju verkligen intressant, det här!

För det första är det två-tre stycken nu som man avtalar tid om och där de helt sonika inte dyker upp... Tur att de skulle komma till jobbet så jag stod i alla fall inte och väntade någonstans. Eller så har de samma dag skickat sms om att de inte kan och sedan inte hört av sig om någon ny tid. Så var det med det...

Eller som idag: jag bor mitt emellan Stockholm och Uppsala, det är alltså 3,5-4 mil åt vardera håll. Satte pris 250:- för en grej och jag får mail om att han köper det för 150:- och att jag levererar det till honom i Uppsala. Skulle han få pruta 100:- PLUS att jag skulle åka 8 mil?

Skämtar han med mig, eller? Det var det svar han fick av mig i alla fall... Maken till fräckhet!
pejori
CITAT (Peztis @ 16-12-2013, 16:35) *
Nu har jag några saker ute på Blocket och har några annonser som är avslutade också - det är ju verkligen intressant, det här!

För det första är det två-tre stycken nu som man avtalar tid om och där de helt sonika inte dyker upp... Tur att de skulle komma till jobbet så jag stod i alla fall inte och väntade någonstans. Eller så har de samma dag skickat sms om att de inte kan och sedan inte hört av sig om någon ny tid. Så var det med det...

Eller som idag: jag bor mitt emellan Stockholm och Uppsala, det är alltså 3,5-4 mil åt vardera håll. Satte pris 250:- för en grej och jag får mail om att han köper det för 150:- och att jag levererar det till honom i Uppsala. Skulle han få pruta 100:- PLUS att jag skulle åka 8 mil?

Skämtar han med mig, eller? Det var det svar han fick av mig i alla fall... Maken till fräckhet!

Jodu Peztis.

Helst ska det vara gratis eller att du betalar dom för att ta det, med hemleverans naturligtvis. ranting.gif

Klint
Jag har letat efter ett skåp i flera år! Har även annonserat under köpes. Det finns många till salu men de är för stora. När jag hittade ett som passade och jag tyckte var fint till bra pris var jag nöjd. Det står i en stuga så ägarna är bara där ibland. Men vi bestämde tid och de skulle skicka vägbeskrivning vi skulle vara där kl 14 på lördag i slutet av nov. Sent på fredag kväll får jag sms att de pga sjukdom inte kan komma. Men frågar om de ska reservera skåpet. Ja det vill jag och de lovar att höra av sej men inte ett ord. Nu skickar jag ett meddelande så får vi se...Lite tråkigt eftersom jag tänkte måla skåpet och hade sett framemot att ha det färdigt till 1e advent.
Peztis
Trist... Och vad som är tråkigt är att en köpare blir glatt överraskad för att man hör av sig och säger att något är sålt. För mig känns det självklart.
skånepåg
Jag kan rekommendera Facebooks alla olika köp och sälj grupper, där finns massor av gammalt som nytt i allas smaker, shabby chic grupper har gammalt dyrt fint men även gammalt fint som är billigt som en spegel för 150:- men behovet är inte så stort för det så ska imorgon hämta en bokhylla för 100:- i gammalt mörkt tjockt trä för tillfällig förvaring som sen kan blomstra i grönska på terrassen kanske i sommar tummenupp.gif
Det finns nåt för alla och på blocket har jag nämnt några gånger det är bara skumma människor som ofta förfalskar till svenskt namn när de säljer fordon och sen är det en utlänning som vill sälja ett vrak med massa fel osv. inte rasistiskt menat men sanning thumbdown.gif
Annars är tradera en bättre sida smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon