Leopardcookie
Vad är det för mening med dom när ALLA möglar?! Har köpt billiga på netto, de möglade. Köpte dyrare på Granngården, de möglar också! Vad ska man ha dom till då? Är trött på att plantera om och om och om... crying.gif
Tänkte det skulle underlätta utplanteringen i rabatten utan att störa rötterna på växterna.. Men det har snarare stört mer nu när jag fått byta krukor två ggr! Blir så ledsen..
Hur ska jag göra?

Och likadant med rådet om krukor av tidningspapper, MÖGEL!!! sad.gif
Eva 33c
Precis min erfarenhet också. Så jag har övergivit dessa typer av krukor för länge sedan. Plast är det som gäller här. Inga problem med störda rötter, för plantorna utvecklar en fin jordklump som hålls ihop av rötterna och när det är dag att plantera ut så släpper den lätt från krukan.
kerstin z5-6
ytterst få växter är kinkiga med störda rötter.Vallmo och luktärt hör till dem. Plantera om i tid bara.
Alltid plastkrukor här med sedan många år -dessutom är de återvinningsbara i flera år.
Leopardcookie
Ja, jag har ju islandsvallmo, blå bergsvallmo och orient vallmo. Det är dom jag tänkt att jag skulle skona..
Peztis
Använder också bara plastkrukor som diskas ur med såpa varje år.

Du kan ju prova att spraya med vatten med lite atamon, jag brukar spraya mina sådder med det ibland och det funkar rätt bra mot mögel.

Rötter som är känsligare sår jag i toarullar och planterar sedan ned hela fadderullan.
kerstin z5-6
bergvallmo ska tvärtemot omskolas så tidigt som möjligt, efter ett bladpar utöver de vanliga hjärtbladen. Därefter gäller sval förvaring nattetid av plantorna, torvkrukor gör varken till eller från med dem.
Leopardcookie
Jag skolade om mina bergvallmo väldigt tidigt.. men sen har jag fått skola om två ggr till pga mögel. De växer bra iaf trots flera omskolningar.
Atamon, är det den flaskan med glad gubbe från affären? Hur mkt atamon ska man ha i vattnet?
hattstugan

Ingen aning om det här med atamon! men mina Bergvallmo växer sakta men någorlunda säkert efter omskolning i tråg med extra ljus! Testar även med icke omskolning utan extra ljus och ser ingen skillnad än iaf!
Peztis
CITAT (Leopardcookie @ 06-04-2013, 23:25) *
Jag skolade om mina bergvallmo väldigt tidigt.. men sen har jag fått skola om två ggr till pga mögel. De växer bra iaf trots flera omskolningar.
Atamon, är det den flaskan med glad gubbe från affären? Hur mkt atamon ska man ha i vattnet?

Ja, det kanske var en glad gubbe på flaskan! biggrin.gif I alla fall så hittar du det bland socker och baktillbehör. Jag vet inte hur mycket, jag bara häller i en skvätt... Vad kan det vara? Till 2 dl vatten kanske 1 tsk? Kollade runt lite nu och det verkar inte finnas något exakt recept.
Lottiss
Jag måste ha haft riktig tur med mina torvkrukor :-D Köpte mina på Hornbach (sprang förbi dom på trädgårdsavdelningen och dom var billiga och tänkte det var värt att prova i alla fall). Blev lite orolig när jag läste om alla som tyckte att dom möglade men här har dom inte möglat alls. Däremot måste jag vattna lite oftare för jorden torkar upp ganska fort..
EmmBurt
Nu har jag köpt in atamon och ska pröva de på min lilla mango planta som kärnan börjat mögla på så får vi se hur de går smile.gif
Peztis
Lycka till med kärnan!
EmmBurt
tack tack smile.gif den har börjat få fina rötter smile.gif hur ofta bör man vattar med atamon? varge gång man vattnar tills man inte ser nå mögel längre eller mer sällan?
Peztis
Jag har bara sprayat på det en gång precis när jag har sått fröer, det har funkat. Så prova med en gång och se om det hjälper. Om inte så kan du ju prova igen.

Glöm inte att spä ut det bara...
EmmBurt
Okej smile.gif då kör jag på de smile.gif
Leopardcookie
Köpte också atamon för någon dag sen och sprejade på, nu väntar vi och ser om det hjälper! smile.gif Tack för tipset!
Rosmarin
Jag har också hört att atamon ska hjälpa mot problem med mögel men jag har aldrig provat själv. Hoppas att det hjälper och att möglet försvinner från torvkrukorna och från mangokärnan.
Peztis
Haha, jag känner att jag har blivit värsta Atamon-förespråkaren! biggrin.gif Kanske skulle be tillverkaren om kick-back.

Jag vill bara påpeka att jag är ingen storanvändare av produkten, det är inte alltid jag sprayar på mina sådder men det brukar i alla fall funka när jag har använt det.

Om man sprayar på t ex blad så kan det bli lite vita "lämningar" på dem, samma sak på kruka och etikett. Tror inte att det någon fara med det. Bara så att ni vet...
EmmBurt
Ja nu håller vi tummar för att de funkar smile.gif ser redan finare ut biggrin.gif fast de kanske är inbillning tongue.gif
Rosmarin
Inbillning eller tro lär ju kunna flytta berg så det blir nog bra! giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon