Full version: exotiska växter?
tobbedepro
hej, är det någon som vet var man kan köpa exotiska växter?
coolgleam.gif coolgleam.gif coolgleam.gif coolgleam.gif coolgleam.gif coolgleam.gif coolgleam.gif coolgleam.gif
Här är min lista av växter jag är intresserad av:

mangostan
rambutan
mango
fikonkaktus
jackfrukt
stjärnfrukt
kalebass
oljepalm
cherimoya
clementin
aprikos
durian
vanilj
ingefära
kiwano
coolgleam.gif coolgleam.gif coolgleam.gif coolgleam.gif coolgleam.gif coolgleam.gif coolgleam.gif coolgleam.gif

tyffe
rambutan, mango, fikonkaktus, stjärnfrukt, cherimoya, ingefära och kiwano har jag fått plantor av genom att så frön från frukter i en vanlig mataffär (med ingefäran sätter man knölen).

Jag har också fått kärnor från mangostan, jackfrukt och durian att gro, men plantorna har inte klarat sig.

Speciellt kiwano är rolig att sätta från kärnor, den växer ganska snabbt och jag hann få flera frukter på den.
Piccante
Mangostan har sällan utvecklade kärnor man har tur om man hittar en kärna i en frukt som kan gro. De är väldigt kinkiga men med tur så går det. allmänt sägs det att mangostan inte alls trivs utanför sitt naturliga utbredningsområde.
Bassam
Hej

Det är bättre att köpa färdiga plantor, för att de tar mycket tid om du vill få dem från frö.

H.Bassam
kentbra
De flesta går att få tag på som små plantor här.
Jag befinner mig i Thailand varje vinter och odlar Hoya, Hibiscus och Plumeria.
Jag är godkänd importör av levande växter utav Jordbruksverket och har möjlighet att ta hem plantor.

Kolla in min sida på
http://www.hoyamani.se/
OBS: detta är inget företag, Jag sysslar med blommor för mitt eget nöje.

[attachment=75786:logo.jpg]
Mr.Tomat
CITAT (tyffe @ 06-04-2013, 18:46) *
rambutan, mango, fikonkaktus, stjärnfrukt, cherimoya, ingefära och kiwano har jag fått plantor av genom att så frön från frukter i en vanlig mataffär (med ingefäran sätter man knölen).

Jag har också fått kärnor från mangostan, jackfrukt och durian att gro, men plantorna har inte klarat sig.

Speciellt kiwano är rolig att sätta från kärnor, den växer ganska snabbt och jag hann få flera frukter på den.

Hur går det att odla rambutan, cherimoya och stjärnfrukt? kommer nog sätta några.
Undrar bara om de ger frukt? Och hur går du tillväga när du planterar dem?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon