Vårdrömma
Hej, jag undrar om man kan vattna rhododendron nu, trots att det fortfarande är tjäle i marken?
Bor i zon 2-3 och vi har nu barmark, plus på dagarna och minus på nätterna?
Mvh lotta
Gröna mormor
Absolut inte!
josohl
Varför inte? Jag har tvärtom hört det rekommenderat att vattna vintergröna växer när tjälen troligen snart släpper och solen gassar på? Då skyndar man på upptiningen av marken och växterna kan få lite välbehövligt vatten. Det hade ju varit en annan sak att vattna mitt i januari...
Garden bliss
Ja, jag har också hört att det ska vara bra för växter som har en del ytliga rötter, och roddar nämndes särskilt i det sammanhanget. Ångrar att jag inte gjort det själv med min enda ... den ser för eländig ut nu.
Huggorm
Risken är ju att det vatten man tömmer dit fryser så fort natten kommer och det därmed tar längre tid innan tjälen går ur helt. Sedan undrar jag hur mycket finrötter en buske har kvar efter vinterns tjäle, jag misstänker att det mesta fördärvas av isen och återskapas på våren. Men lite finns väll alltid kvar som en rhododendron kan suga vatten med direkt
Gröna mormor
Citerar från boken "Rhododendron för svenska trädgårdar" av Kirsten Lindqvist:

"Det behövs först och främst en ordentlig rotblöta strax efter det att tjälen har gått ur marken. Hela vintern har buskarna avdunstat fuktighet från bladen - utan att kunna uppta den minsta lilla gnutta vatten med rötterna."

Monaxe
CITAT (Gröna mormor @ 13-04-2013, 10:51) *
Citerar från boken "Rhododendron för svenska trädgårdar" av Kirsten Lindqvist:

"Det behövs först och främst en ordentlig rotblöta strax efter det att tjälen har gått ur marken. Hela vintern har buskarna avdunstat fuktighet från bladen - utan att kunna uppta den minsta lilla gnutta vatten med rötterna."

Men jag tolkar inte det som att man inte kan försöka att tillföra vatten innan den efterlängtade rotblötan kommer?

Flera av mina roddar ser bedrövliga ut, trots skuggväv och andra skyddade åtgärder.
jag har därför försökt att tillföra vatten på olika sätt, bla genom droppbevattning.

Som jag ser det är det absolut inget att förlora.
Emma R
Mina ser också eländiga ut och här är tjälen redan borta. Ska vattna dem på en gång!
Monaxe
CITAT (Emma R @ 14-04-2013, 06:47) *
Mina ser också eländiga ut och här är tjälen redan borta. Ska vattna dem på en gång!

Jag hade vattnat så mycket som möjligt! Finns ju inte så mycket att förlora...Här är det fortfarande tjäle så det är inte så mycket jag kan göra, jag fortsätter med droppbevattning och skuggväven är kvar förstårs. Men det blir nog några växter som inte överlever ändå, tyvärr.
Gröna mormor
Alla rhododendron ser eländiga ut nu. Det är ett försvarstecken för att dom inte skall avdunsta för mycket vatten. Jag har aldrig vattnat mina vid den här tiden och dom har repat sig och blommat överdådigt ändå. Vattnar mycket gör jag efter blomningen, när den skall sätta nya knoppar, och så gödslar jag.
Alexander-VG-zon3
Hade vattnat och har vattnat, ser mycket torkskador på alla växter som behåller bladen, och även många rhododendron som inte har rullat ut bladen utan har torkat i det tillståndet och är redan försent åtminstone för bladen. I södra Sverige börjar ju frostnätterna minska så vattna på om det behövs.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon