Marina75
Jag undrar när man första gången ska plantera om sina blommor man sått upp & i vilken jord ? går det bra med P-jord och sedan undrar jag hur man skall så upp doftliljelökar,har 10 st . Ska man plantera i såjord ? ska man plantera i något större kruka,ska man plantera 1 lök per kruka. Jag vet just inget om detta så jag hoppas på nån bra hjälp av någon.
Gåsis
Frösådder kan man plantera om när de fått ett par riktiga bladpar förutom hjärtbladen. Doftliljor kommer jag bara sådär överens med, men eftersom jag bor i så hög zon måste jag förkultivera dem. Jag sätter alla tio i en stor plastkruka, 18-20 cm. Använder vanlig planteringsjord, inte såjord. Sätter dem ungefär 6-7 veckor innan beräknad utplantering. De mår inte så gott i kruka hos mig så jag härdar av och sätter ut i rabatt så fort det bara går.
Peztis
När de första karaktärsbladen kommer på dina frösådder (först kommer hjärtbladen och sedan karaktärsbladen) så planterar du om i en mer gödslad jord än såjorden. Vilken typ av jord det blir tviste de lärde! Dvs vissa säger att det funkar bra med vad som helst, andra att det ska vara U-jord... biggrin.gif Ofta brukar plånboken få råda.

Lökarna hade jag sått i näringsrik jord, och antagligen en per kruka.
hattstugan

Doftlijorna planteras direkt på växtplats i mitten av maj! Ja naturligtvis beroende på var i landet du bor då!

Jag bor i Mälardalen zon 3!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon