Altajohanna
Hej,
jag har fått fram lite utrymme i vårt garageförråd där jag har både fönster (där står mina pelargoner på vinterförvaring men i ca 10 gr) och extraljus. Det har nu efter lite pillande med elementen kommit upp i ungefär 13-15 gr i rummet. Nu måste jag prioritera...

Såna här är förutsättningarna:
Mina omplanterade och klippta pelargoner har stått där nu några veckor, ingen jättetillväxt men ngt händer ju.
Pelargonsticklingar börjar växa till sig varmt inomhus och har säkert rotat sig ordentligt, behöver nog komma till svalare ställe.
Frösådder (omplanterade) inomhus börjar bli rangliga, har visserligen extraljus, men är lite orolig ändå.

Vad ska jag prioritera i det svala rummet, pelargoner eller frösådder?

/Johanna
Peztis
Misstänker att pelargonerna är de som är lättast att hantera och de kan du lätt klippa ned om de blir rangliga, de kommer fort igen. Så de hade nog fått flytta in i värmen och frösådderna lite svalare. Om du har sått chili/paprika så bör de dock inte ställas svalare då de kan sluta växa och sedan inte komma igång igen.

Eller så sprider du riskerna och har några av varje sort på vardera ställe... Samtidigt blir det då också ett experiment då du ser var de trivs bäst. biggrin.gif:
Altajohanna
Tack Peztis för svaret!

Det där med experiment ska jag absolut ta till mig. är ju lite novis, iaf var det många år sen sist jag sådde så tidigt, så då vet jag ju till nästa år tummenupp.gif

Ingen chili/paprika...
däremot:
tomater av olika slag
kantnepeta
japansk lykta

Och klättrare i form av:
svartöga
purpurvinda
japansk humle

Detta har kommit upp och planterats om (testade mkt mer, men av olika anledningar (mest gamla frön) så kom d inte mer).

Men mkt mer på gång (både sått och i planeringsstadiet) så jag kommer behöva plats...
Jag får väl försöka göra mer plats i röran i garageförrådet för nu är det finfina 13-14 gr, måste ju också ha ljus där, så jag får se hur jag får till det.

Tack igen! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon