lottapotta
Vi har två grönsaksland hemma. Det mindre av dessa två ligger väldigt bra till vad gäller sol, men har dålig jord. Det är en mycket gammal tomt och när man rensar i det landet finner man en hel del småskrot och tegelskärvor.
Vi hade tänkt att skippa det landet i år, men nu har jag kommit på andra tankar... Utrymmet behövs och läget är som sagt bra.
Då till frågorna!

Ska jag gräva ut en del av jorden och förbättra med mulljord och stallgödsel?

Eller är det bättre att med stallgödsel och "köpejord" och befintlig jord från tomten skapa ett lager ovanpå den dåliga?

Eller är det försent att göra dessa åtgärder i vår, för det skulle ha gjorts i höstas och jag borde vänta tills nästa odlingssäsong?

Ja, som ni säkert förstått har jag ingen direkt koll... rolleyes.gif ...så jag ser fram emot bra svar, som man alltid får här på odla!
Piccante
Vad har du för jord naturligt i landet?
lottapotta
CITAT (Piccante @ 07-04-2013, 11:55) *
Vad har du för jord naturligt i landet?

Den är lucker, sandig och känns mager.
Vi odlade i den förra året efter att ha jordförbättrat med kogödsel, plus att den fick pelleterat hönsgödsel under växtsäsongen. Resultatet blev sådär. Vi fick grödor, men inte lika fina som i det större landet.

Jag kanske ska tillägga att vi har bokskog runt tomten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon