Mackan
Är en riktigt rookie när det gäller växter, det enda jag har i hemmet är orkideer och någon annan konstig växt. Jag letar nu efter en krukväxt för utomhusbruk som gärna liknar orkideen. Det är ett plus om den lever mer än 1 år och det får gärna finnas massa fina färgglada blommor på den biggrin.gif

Krukan den skall stå i är väl på ca 1-2 liter, så de inte gott om plats. Blir det en liten stam på växten är detta enbart ett plus, å överlever den under svårare förhållanden så är detta ännu ett plus!

Fjortispower
Daglilja är nog det närmaste jag kan komma din beskrivning, om du vill odla något som skulle kunna överleva i krukan år till år.

Annars, om du kan tänka dig att övervintra krukan svalt men frostfitt, har du exempelvis Gladiolus som är ganska orkidélik och kan odlas i kruka.

Men men, du kan säkert få fler tips!
Mackan
Gladiolus såg riktigt fin ut! Skall kolla närmare på den! Tack för hjälpen!
kerstin z5-6
Kruka kvar ute och så liten ger små möjligheter till överlevnad för flerårigt.
Gladiolus och liljor tipsar jag men då får du ta in krukan vintertid svalt o frostfritt
Kryddan03
Kanske en riktig orkidé istället för något som liknar?
Bletilla striata (Mikadoblomma) t ex är en jordorkidé som funkar bra i mindre kruka utomhus under sommaren med förvaring frostfritt under vintern (gör inget om den vissnar ner - den brukar komma tillbaka till våren). Säljs ofta som rhizomer ("knölar") om du tittar på lökavdelningen på plantskolan. Brukar inte var så väldigt dyra heller - om man nu skulle misslyckas med vinterförvaringen. wink.gif

Den violetta är väl vanligast/lättast att få tag på:

Den vita (Bletilla striata alba) kanske är svårare att få tag på, men så vacker:

Mackan
Tack för era svar!! Ska kolla in tipset om orkiden!
Ludvig Johansson
OM jag vore du (!) så hade jag skaffat Roscoea 'Red Gurkha'. Fast den hade nog inte gillat din lilla kruka i långa loppet och trivs inte heller ute på vintern. Övervintras som potatis.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon