Edwin
Till följd av att vatten samlades vid roten då jag ställde min vita phaleonopsis i en balja med vatten för att vattna den har ett blad på den blivit gult och basen till orkidén har fått ett svart fläck. Jag vet inte vad sjukdomen heter på svenska. På engelska heter den crown/root rot. Vet någon hur man stoppar sjukdomen i Sverige? I USA rekommenderas man att spraya roten med väteperoxid. Det kan köpas på vanliga snabbköp för en US dollar flaskan, dvs ca 7 kr. Jag vet inte vilken styrka. Här är det tji att få tag på det. Inga apotek i närheten av Kista i Stockholm har det. Enligt google finnd det bara 3 procentig väteperoxid på de få apotek som har det och det kostar för bara 250 ml hela 141 kr! Därför undrar jag om någon vet något annat som man kan göra åt sjukdomen och som är lätt att få tag på och inte är hutlöst dyrt.

Jubbe063
skär bort skada till frisk vänad med sterilt verktyg. pudra snittytorna med kanel.
Bassam
Hej

Om du tar bort skador, skadorna ska komma igen om du inte kan ge dem vatten bra.
Obs
du kan ge de 1dl vatten en gång på vecka uppifrån och på morgonen och ställa de på norr fönster på den här tips kan du behåller dem fina.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon