kerstinh
07-04-2013, 20:22
Jag spontanköpte några frön av Aloe dawei och Aloe buhrii när jag var i Sydafrika innan påsk och nu undrar jag om det är något speciellt jag ska tänka på när jag sår dem. Någon som vet? Eller är det bara att lägga i jord, vattna och vänta?
Helen i Piteå Zon 5
07-04-2013, 21:36
Har ingen erfarenhet av frösådd av aloe men skulle nog fröså i s-jord och ställa sådden varmt.
kerstin z5-6
07-04-2013, 21:36
Gror varmt , Sås inomhus. Använd färdig såjord eller blanda planteringsjord med 1/4 torv och 1/4 perlit eller finkornigt grus. Fukta jorden före sådd och tryck endast lätt ned fröerna på ytan. Vatten tillförs underifrån.
kerstinh
08-04-2013, 07:34
Tack för svaren. Betyder det att jag inte alls ska täcka fröna? Och tänker jag rätt att jag ska ha plastlock över tills fröna har grott eller riskerar jag att det ruttnar lättare än annat då? Och när fröna har grott och är små miniplantor, ska de redan då ha väldigt lite vatten som stora plantor sedan eller ska det vara fuktigt hela tiden redan då?
Många frågor men är det något jag inte klarar av i växtväg så är det torktåliga växter... ;-)
Alexander-VG-zon3
08-04-2013, 12:19
Har sått lite olika aloe arter innan, inte just dessa arter du har. Och dom sådde jag väldigt varmt och håll fuktigt minst 30grader. Värme verkar vara välgörande för då jag sådde spiral aloe i ett växthus så var tempen konstant över 40grader varje dag och dom grodde väldigt snabbt på det, dom jag sådde i växthus under sommaren har blivit bättre än dom jag sått inne. Små aloe plantor får inte ha för mycket vatten men tål heller inte torka som en redan vuxen tål. låt torka upp lätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.