minerad
Jag skar både vinbär och hallonkvistar och stack i jord och de börjde grönska jättefint så jag har antigit att de har slagit rot. De har hittills stått i ett ljust och svalt rum hos mina föräldrar med väldigt lite sol. Nu har de fått komma hem till mig och min balkong (sydvästläge, zon1) men eftersom nätterna fortfarande är så kalla flyttade jag dem till trapphuset som är ljus och svalt och ganska soligt. De har alltså transporterats runt en del och stått en liten stund på balkong, en natt inne i lägenheten och flyttades för två dagar sedn till trapphuset där de fått stå i fred. De var gröna och fina när jag flyttade ut dem dit. Men idag när jag skulle kika till dem så slokade båda buskarna! De såg inte alls glada ut! Vad kan ha gått fel? Är det en fördröjd reaktion på att de har flyttats på för mycket? Är det för skarp sol i fönstret? Jorden är fuktig, men inte blöt. Jag har gett dem svagspädd näring en gång. Kan det ändå ha blivit för skarpt för deras rötter?

Jag blev så himla glad över att de slog rot och därmed jätteledsen om de inte klarar sig nu när jag äntligen fått hem dem. Kan ni komma med några råd?
RibesRubusVitis
Att kvistarna grönskar säger inget om att de fått rötter (i synnerhet inte hallon, som inte förökas med kvistar alls). Den lilla snittytan nertill suger upp precis så mycket vatten att knopparna hinner slå ut, men sedan blir avdunstningen större och bladen torkar in.
Större chans att lyckas har du om du sticker avskurna vinbärskvistar rätt ner i marken utomhus nu när tjälen börjar gå ur jorden. Svarta vinbär brukar gå bra på det viset, medan röda (eller vita) går lättare med avläggare, alltså en kvist som böjs ner och förankras mot marken utan att skiljas från moderplantan.

För att få nya hallonplantor tar du i stället en bit rot med synliga knoppanlag, som grävs ner mycket grunt på det nya stället. Eller gräv upp en liten hallontuva med rötter och kvistar från förra året (som alltså ger frukt i år).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon