Full version: Problem med rådjur
Fizzgigg
Ute på kolonilotten var vi problem med rådjur som äter det mesta och är kaxiga som en grupp tonårsgrabbar. Men får ju inte jaga rådjur, men är det någon som vet om det är okej att slå ihjäl fanskapen och hävda självförsvar?
jaj-51
CITAT (Fizzgigg @ 08-04-2013, 00:09) *
Ute på kolonilotten var vi problem med rådjur som äter det mesta och är kaxiga som en grupp tonårsgrabbar. Men får ju inte jaga rådjur, men är det någon som vet om det är okej att slå ihjäl fanskapen och hävda självförsvar?

Har haft samma ilska och elände i min villaträdgård ...
El stängsel fungerar mot dessa urbaniserade glupska hungriga marodörer.

Nu undviker de min trädgård och rödbetsblasten får växa ifred ... de har kalas i grannarnas trädgårdar fortfarande.

El aggregat finns både batteridrivna och nätanslutna ( Jula Biltema Granngården)

De var längesen jag såg älgarna klampa runt i villaområdet .... kanske jägarna tagit bort dom?
Fizzgigg
Jag hade gärna använt elstängsel om det hade varit lagligt.
gunsta
Fästingspridare och trädgårdsmarodörer - usch jag tycker så illa om rådjur, tänk så mycket dom har förstört och förstör. Mina fina äppelträd sad.gif. Till min stora glädje såg jag ett lodjursspår på tomten för inte inte så länge sedan - jag hoppas dom har vett äta rådjur.
Bassam
Hej

Du kan gödsla med benmjöl eller blodmjöl. med naturliga gödsel
, då blir de rädda o borta från platsen.

H.Bassam
kerstinbern
Eftersom LRF har skickat en räkning till Naturvårdsverket för att det finns rovdjur, så borde ju trädgårdsägare (och bilister som råkat ut för viltolyckor) kunna skicka räkningar till lokala jakträttsinnehavare för de skador som viltet orsakar.
jaj-51
CITAT (Fizzgigg @ 10-04-2013, 23:14) *
Jag hade gärna använt elstängsel om det hade varit lagligt.

Det är lagligt.

CITAT (Bassam @ 11-04-2013, 00:02) *
Hej

Du kan gödsla med benmjöl eller blodmjöl. med naturliga gödsel
, då blir de rädda o borta från platsen.

H.Bassam

Fungerar inte på rådjur som bor i städerna, hjälpte möjligtvis några vecka ....
Lokan
Ta reda på om det finns får(ägare) i närheten. Fråga om du kan få ull när dom klipper fåren. Häng upp i nätpåsar runt lotten så ska du se att rådjuren håller sig borta! Har funkat här i många år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon