Full version: Spritmissbruk?
Ludvig Johansson
Jag har kommit igång med sticklingsförökning igen. Känns riktigt spännande och rikt att föröka sina favoriter. Jag har tänkt undvika hormoner framöver men har en liten påse från impecta jag tänkte köra slut på.

Det jag funderar på är om ni doppar sticklingarna snabbt i sprit för att döda basselusker innan ni sticker? Och iså fall, skulle det funka lika bra med t-röd. Jag kan tänka mig att i värsta fall använda nån vämjelig snaps som Nyköping men det tar emot att använda finsprit (obs! som icke läkare är min tillgång till sprit begränsad).
kerstinbern
Sterilisera möjligtvis kniv eller sax med sprit mellan olika plantor.
Piccante
Klorin är ju inte kul att hälla i avloppet egentligen för det är inte så miljövänligt men jag har läst att de som microförökar orkidéer och sår orkidefrö doppar dom i svag klorinlösning typ 3-5%.
jaj-51
Finspriten bör endast användas för invärtes bruk även samband med sticklingsförökning laugh.gif

Jag har stickling förökat massor av pelargonior, surfinor och barrväxter.

Aldrig doppat någon sticklin för att döda "baselusker" enda är kniven / saxen som jag ibland doppat i alkohol (etanol metanol rödsprit) den kan bli rätt kladdig och skitig.

Trixet är snarare att få en lagom blöt "jord" och lagom fuktighet.
Någon gång har jag använt såpvatten när det blivit mögel i odlingen.
Ludvig Johansson
Bra tankar, anledningen att jag frågar är för att jag läst om detta i bok. Apropå svamp kanske Atamon skulle kunna vara en hjälp? Jag håller med om att lagom fuktig jord är kritiskt för framgång. Undrar om det skulle gå att hoppa över jorden tills den behövs, ungefär som att så frö i papper i plastpåse? Tål att tänka på.
Peztis
Jag har provat att spraya Atamon (utblandat med vatten) på mina frösådder och jag tycker att det funkar bra.

Man kan även prova att sticklingsföröka i sphagnum (vitmossa) som innehåller naturliga antibassilusker (antiseptisk) och som dessutom håller fuktigheten på ett annat sätt.

Din rubrik fick mig att tro att du lagt denna tråd i fel kategori! biggrin.gif
jaj-51
CITAT (Ludvig Johansson @ 08-04-2013, 15:26) *
Jag håller med om att lagom fuktig jord är kritiskt för framgång. Undrar om det skulle gå att hoppa över jorden tills den behövs, ungefär som att så frö i papper i plastpåse? Tål att tänka på.

Ja klonigs sytem finns förstås ...
men våra växter och skördar tillåter inte dessa utsvävningar...
men lite inspiration och hemfixande så kan prislappen bli något så när vettig
Tapio
Halaj!

Jag föreslår sårsprit. Jag har hört en anekdot om att den innehåller just rätt styrka (70%) för att döda så många baskelusker som möjligt. Brännvin är för svagt och T-röd för starkt. Man kan ju förstås späda ut T-dojan.
Jag skulle inte använda det på växtdelar, utan bara verktygen. Sprit används ju faktiskt som ogräsmedel.

//T
malcolm
Prova med handsprit eller Listerine som är mest alkohol
Ludvig Johansson
Förlåt för den kvällstidningsliknande rubriken men vad gör man inte för att nå fram i mediebruset? Tack för era tankar. Jag har tidigare använt Atamon när jag frösått i papper och det verkade sakta ned svamparna. Ska fundera vidare på stickling utan jord. Grundtanken är att sticklingen ändå inte har användning av jorden i början förutom för förankring. Mossa tror jag också på. Lågt pH borde hålla mikroberna i schack.
EmmBurt
CITAT (jaj-51 @ 08-04-2013, 15:17) *
Finspriten bör endast användas för invärtes bruk även samband med sticklingsförökning laugh.gif

Jag har stickling förökat massor av pelargonior, surfinor och barrväxter.

Aldrig doppat någon sticklin för att döda "baselusker" enda är kniven / saxen som jag ibland doppat i alkohol (etanol metanol rödsprit) den kan bli rätt kladdig och skitig.

Trixet är snarare att få en lagom blöt "jord" och lagom fuktighet.
Någon gång har jag använt såpvatten när det blivit mögel i odlingen.

Hör kanske inte riktigt hit men jag har en liten fråga om såpavatten. Jag har bara andvänt det till att bespruta bladlöss och ohyra. Men ni skrev mögel. jag har sått en kärna från mango som det har börjat spricka fram något i biggrin.gif men idag såg jag att kärnan även hade möglat. Vågar man spruta med såpvatten eller kan skottet dö då?
jaj-51
CITAT (Ludvig Johansson @ 08-04-2013, 22:35) *
Ska fundera vidare på stickling utan jord. Grundtanken är att sticklingen ändå inte har användning av jorden i början förutom för förankring. Mossa tror jag också på.

Hej.
Jag har samma tanke och funderat på grov sand.
Vitmossa fungerar mycket bra, används ofta till små orkidé "bäbisar".
Mossan har använts till omslag av sår för att håll hålla borta bakterier innan de mordärna läkemedlen tog över.

Vitmossan är lätt att hitta i naturen eller köpa torkade block i blomsteraffären.

CITAT (EmmBurt @ 08-04-2013, 22:40) *
Hör kanske inte riktigt hit men jag har en liten fråga om såpavatten. Jag har bara andvänt det till att bespruta bladlöss och ohyra. Men ni skrev mögel. jag har sått en kärna från mango som det har börjat spricka fram något i biggrin.gif men idag såg jag att kärnan även hade möglat. Vågar man spruta med såpvatten eller kan skottet dö då?

Jag skulle prova med såpvatten.
EmmBurt
Efter att ha kollat runt lite gick jag och köpte atamon smile.gif verkar som att det är vanligare att använda det mot mögel smile.gif
Peztis
Det finns en annan aspekt också...
Om man sätter en stickling i vatten så kommer det förhoppningsvis små rötter. Dessa är känsliga och man kan lätt skada dem vid omplantering.
Därför har jag läst om dem som förordar att man sätter sticklingarna direkt i såjord/näringsfattig jord eller sand. Vid omplantering hänger jorden med och rötterna störs mindre.

När jag satte pelargoner i sphagnum så gick det bra och enkelt att få rötter. Jag planterade sedan dessa i jord efter att jag tagit bort sphagnumen. Jag kanske skulle låtit det sitta kvar? g.gif

CITAT (Ludvig Johansson @ 08-04-2013, 22:35) *
Förlåt för den kvällstidningsliknande rubriken men vad gör man inte för att nå fram i mediebruset?
...

Helt ok! Som sagt, vad gör man inte för att få folk att reagera idag? biggrin.gif
Ludvig Johansson
Som du skriver så är det bäst att störa den känsliga sticklingen så lite som möjligt. Därför torde det vara bättre att få med lite spagnum när man krukar in den rotade sticklingen än att riskera att bryta av rötter. När jag höll på med toapapper i plastpåse frömetoden så brukade jag riva av hela pappersbiten där ett frö satt med grodd om det var mycket litet för att undvika att störa fröet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon