jorunikmv
Så här efter jul har jag flera hyacinter som har blommat ut. Har hört att man kan spara dessa och plantera i balkonglådor i mars. Men hur ska de sparas? Ska jag ta bort jorden och lägga dem mörkt/svalt, ska de stå kvar i jorden och vattnas sparsamt eller?

Längtar redan efter doft och färg till våren!
Betty
Vill du spara dina hyacinter för att senare plantera dem i trädgården? Låt dem blomma färdigt, ta sedan bort blomstjälken och vattna och gödsla löken så länge bladen är gröna. När bladen verkar vilja vissna ner, sluta att vattna och låt löken gå i vila. Förvara torrt och svalt till våren, då kan du plantera dem i trädgården
Saxat från odla.nu smile.gif
jorunikmv
Tack så mycket smile.gif Jag ska följa dina råd!
JohanLofroth
Exakt den info jag behövde.

Jag fick en otroligt fin julkorg med en minigran och en blå hyac.
Hyac drog iväg å och är stor redan nu. Ska bli kul att kunna ha den kvar
å se hur den växer till nästa gång..

/Johan
Åsa, mälardalen zon 2
Japp hyacinterna kan planteras ut i stora delar av sverige men det tar 1-2år innan de blommar igen och då brukar det vara med en ganska klen blomma de brukar inte bli sådär stora kraftiga blommor som de har då man köper dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon