AnniiPannii
08-04-2013, 18:06
Precis frågat vår nya granne om gräsmattan, om mossan försvinner som jag skrev i ett annat inlägg.
Nu är det så att tydligen blir vår "gräsmatta" en pool när tjälen släpper. Det är så blött så du måste gå med stövlar jämt va de exakta orden

Hur gör jag så att gräsmattan blir någorlunda torr? Ska man gräva ner dräneringsrör och i såfall vart? I ytterknterna där vattnet kommer ifrån?
Det växer stora pioner, rosor och annat i gräsmattan. Trivs de verkligen så vått som grannen sa? För det är gamla buskar och ser fina och friska ut :S
En björk har vi som jag hade tänkt ta bort men då lär det bli ännu blötare så den får stå kvar. Fyra äppelträd och några buskar och ett körsbärsträd växer i mossamattan också..
Hjälp mig
AnniiPannii
08-04-2013, 18:58
Puffar på denna
Kom även på att jag har ganska mycket plats till att plantera så om det finns några träd/buskar som suger extremt mycket vatten (förutom björk) så mottages tipps tacksamt
Huggorm
08-04-2013, 19:21
Träd och buskar suger bara vatten på sommaren. De behöver vattnet för tillväxt och för att kyla löven när det är varmt. Det vill säga att de hjälper inte mot vatten mellan september och maj... Det är nog bara dränering som fungerar, om man nu inte kan leva med att det är blött i perioder. Att växterna överlever tyder på att vattnet inte blir stående i längre perioder
Eller så gräver du en grop = en damm!
Håller med om att om växterna stått där i många år så är det kanske inte så farligt som det låter.
Vill du ändå plantera träd där så gillar pil vatten.
kentbra
09-04-2013, 03:36
Ofta beror översvämmade trädgårdar på att snön smälter, men tjälen är kvar.
Jorden kan då inte ta emot vattnet, utan det blir liggande ovanpå.
Ett enkelt sätt att se om så är fallet är att slå ner ett järnspett cirka 1 meter ner mitt i vattensamlingen. Vattnet bör vara borta på någon timma.
Fungerar detta så kan man göra en mer permanent lösning-
Gräv ett stort hål och fyll med sten. (stenkista).
Se till att hålet är djupare än 1,5 meter och gärna minst 2 meter i diameter.
Detta lär svälja åtskilligt med vatten åt dig, och leder ner till djupare och tjälfri jord.
Visst, Sedan kan man ju göra en damm ovanpå, när hålet ändå är där.
Se då till att göra ett rör till överfyllnadsskydd ner i stenkistan.
Hej
Den enda som hjälper dig, att ordna någon som tar bort överflödiga vatten, det behöver lite mera jobb, men du ska blir glad fram tiden.
'
H.Bassam
Piccante
09-04-2013, 06:48
En stenkista är kanske inte fel för att få marken att ta upp mer av vattnet. en kombination med stenkista eller dränering är att lägga ett lager, minst 5 cm grus på gräsmattan för att stabilisera den. Gräs brukar växa igen utan problem men du får en stabilare gräsmatta och inte lera och gegga att gå på när det är blött ute.
AnniiPannii
09-04-2013, 07:40
Tack för alla svar, det är blött året om sa grannen oavsett väder.
Det beror på att de grävt igen en gammal damm längre upp, jag bor i en backe..
Jag vill heslt inte ha en damm men det där med en stenkista ska genast kollas upp.
Jag vet att träd bara suger på sommaren men jag tänkte eftersom det nästan bara är då man går på gräsmattan barfota eller med sandaler så kanske det hjälper under sommarhalvåre i alla fall.
Gossen Ruda
09-04-2013, 09:03
Avvakta lite och håll koll på situationen. Gräv en liten grop och se om det blir vatten i den. Kommer vattnet uppifrån backen är nog det bästa att gräva ner en dränering varifrån det kommer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.