spacepingo
08-04-2013, 18:08
Hej
Min mans mormor vattnar sina pelargoner med magnecyl (brustablett) utblandat i vatten. Hon har alltid haft väldigt fina pelargoner och hävdar att det beror på magnecylen. Ligger det något i det eller har hon bara gröna fingrar?
Bättre att använda medicinen till det den är avsedd för och vattna med gödning.
strandskatan
08-04-2013, 19:55
Något lite ligger det nog i det, läste någonstans tipset att vattna klena sjukliga växter med vatten där pilbark fått dra - pilbark innehåller samma ämne som magnecyl.
kerstin z5-6
08-04-2013, 20:29
acetylsalicylsyra verkar rotbefrämjande.. hon har en point där
Här fick man lära sig något nytt
Så istället för rotningsmedel eller sälgvatten så kan man doppa sticklingen i magnecyl o liknande? Krossad som pulver eller upplöst i vatten? Om i vatten, ska den doppas eller dra i sig vattnet?
Intressant!
Och huvudvärkstabletter har man ju alltid hemma.
CITAT (Peztis @ 08-04-2013, 22:12)

Så istället för rotningsmedel eller sälgvatten så kan man doppa sticklingen i magnecyl o liknande? Krossad som pulver eller upplöst i vatten? Om i vatten, ska den doppas eller dra i sig vattnet?
Intressant!
Och huvudvärkstabletter har man ju alltid hemma.
Nej nu är du nog på fel spår.
Pil och sälg innehåller ofta hormoner som främjar rotning.
Det vanligaste syntetiska rotningshormonerna brukar ha samma kemiska molekyl som först hittades Pil.
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-04-2013, 21:29)

acetylsalicylsyra verkar rotbefrämjande.. hon har en point där

Finns det någon vetenskaplig källa till detta?
spacepingo
09-04-2013, 15:31
CITAT (jaj-51 @ 09-04-2013, 07:04)

Pil och sälg innehåller ofta hormoner som främjar rotning.
Det vanligaste syntetiska rotningshormonerna brukar ha samma kemiska molekyl som först hittades Pil.
Jag har också bestämt för mig att det är hormonerna man är ute efter när man använder sälg/vide/pil.
Piccante
09-04-2013, 16:09
tror att salix utsöndrar växthormonet auxin i vatten. så det är inte acetylsalicylsyran som är det som stimulerar rottillväxten. Vad magnecyl egentligen tillför vet jag inte?
strandskatan
10-04-2013, 05:03
Jag vill bara klargöra att artikeln jag läste inte handlade om hormonet i pilbarken och rotbildning, utan om salicylsyran i barken som förstärkning av växtens "immunförsvar". Artikeln var inte en vetenskaplig avhandling utan skriven av en vad det verkade erfaren odlare. Jag har inte provat själv.
kerstin z5-6
10-04-2013, 12:31
Växter försvarar sig mot bakterieangrepp med hjälp av flera signalmolekyler, bl.a. salicylsyra, etylen och jasmonsyra. I en avhandling från SLU har den bakterie som orsakar blötröta hos bl.a. potatis studerats. Den nyvunna kunskapen kan användas när man vill ta fram potatissorter med bättre sjukdomsresistens.
Kunskap om växters försvarsmekanismer mot bakterier är en förutsättning för utvecklingen av genmodifierade grödor med förmåga att framgångsrikt värja sig mot bakterieangrepp. Förutom att bidra till ekonomisk stabilitet inom jordbruket finns även ekologiska vinster att hämta i användningen av sådana grödor. Grödor med förbättrade försvarsegenskaper kräver inte en lika omfattande bakteriebekämpning. Därmed skulle användningen av kemikalier i jordbruket kunna minskas och dess miljöförstörande konsekvenser lindras.
Avhandling SLU.
Modellen säjer att salicylsyra hämmar bakterier med mera vilket gynnar rotsättning hos olika växter
Avhandling SLU.Cecilia Norman-Setterblad
Modellen säjer att salicylsyra hämmar bakterier med mera vilket gynnar rotsättning hos olika växter
strandskatan
10-04-2013, 15:23
Jag har hamlat mina pilar, får nog gå ut och pilla barken av dem innan jag mal dem till flis. Kerstin, jag såg ett fantastiskt intressant program på TV som hette "Sex, drugs and plants" om växters försvarsmekanismer, samarbete(!) och fortplantning, men det var ett bra tag sen, och osäker på vilken kanal, men håll utkik efter det om du är intresserad!
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-04-2013, 13:31)

[i]
Intressant googlade på detta men inga träffar ...
kerstin z5-6
15-04-2013, 19:46
enklast är väl att läsa avhandlingen ?
Ja det var därför jag undrade var du hittade "modellen säger ....
kerstin z5-6
16-04-2013, 06:13
Finns i rapporten men även på flera andra ställen tex i denna , där det är tydligt utskrivet.
Acetylsalicylsyra som kemiskt sett är väldigt lik salicylsyra har i försök visat sig
rotningsfrämjande (Khalafalla & Hattori, 2000)
Lägger ner det hela känns virrigt
kerstin z5-6
16-04-2013, 23:24
Vet inte vad du inte förstår men du får väl fråga?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.