nässlamera
buske/träd som insynsskydd?
grannen har byggt ett flashigt loft så trädgården behöver ett insynsskydd så att man kan sola/titta på blommor lite flummigt självomedvetet i godan ro.. annars försvinner den enda platsen utan insyn i trädgården och jag skulle ju egentligen helst inte vilja ha några grannar alls, bara ängar och.. ljunghedar. smile.gif
hörnet ifråga är mellan en uthusvägg och ett plank, höjd behöver vara över 2 meter, helst uppåt 3, bredd ca 1-1,5. någorlunda tätt lövverk..
hägg, syren, fläder, ngt annat tips?
kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur täta lövverk respektive trädbuske har för tillfället, vad funkar, tror ni?
jimvidar
Jag skulle sätta en Prestonsyren. Blir inte lika gles nedtill som bondsyren och har ett vasformat växtsätt. Efter etableringsfasen så växer den snabbt.
nässlamera

Den var ju ståtlig. ska kolla upp, tack!
nässlamera
hur är det med nypon, finns det någon rugosa-sort som är lite högre och inte för vid?
jimvidar
Klätterrosor?Clematis? Av armeringsnät kan man göra fristående klätterställningar, antingen som skärm eller om du viker ihop den så att den blir som ett torn. Man kan använda sig av jordankare och stolpar för att få en bra förankring i jorden.
nässlamera
det finns rätt mkt rosa samt rosor i trädgården så det här hörnet skulle behöva ngt lite tuffare än rosor egentligen.. möjl en väldigt starkt rosa eller röd. klematis ger också ett väldigt "mjukt" intryck och det blir lite för mkt sånt gracilt romantiskt då jag försöker få den 500 kvm stora ytan att inte se så uppfostrat villaträdgårdsterassig ut och mera som en äng/buskhed vid en skog.. (vilket kan bero på att jag egentligen vill bo vid en äng/buskhed vid en skog..) nyponros har jag alltid velat ha i trädgården, känns lite vildare och ruffigare. men det passar kanske bättre på marken. men det var ett bra tips med ihoprullat armeringsnät!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon