nässlamera
kamomillte kan ju vara gott, men jag vet inte om jag är överkänslig eller ngt, för trots att teet ska vara avslappnande och bra att ta på kvällen så brukar jag rätt ofta få hjärtklappning av det, alt. lätt oregelbunden hjärtklappning, och i värsta fall får jag ett litet obehagligt tryck över bröstet. det händer inte varje gång, och det är inte så kännbart/obehagligt att jag inte vill dricka det.
är det ngt som vet varför (vilket ämne det kan röra sig om här) eller har liknande erfarenheter av kamomill, eller andra örter?

jag brukar vara rätt känslig mot allehanda (ört eller medicinska) preparat och ämnen ( inte vet jag om det har ngn medicinsk grund eller är en erfarenhet jag har, men jag märker tydligt av det iaf och tar låga doser bedövning hos tandläkarn t ex) men det kanske inte är relaterat till reaktionen på kamomill? kan det finnas en individuell allergiskhet/överkänslighet mot vissa ämnen? och vad är de för några?

här står ju iofs det mesta http://www.fkog.uu.se/course/essays/chamaemelum_nobile.pdf

det konstiga är väl att effekten blir tvärtom mot vad de aktiva substanserna sägs göra; lugnande, kramplösande osv. jag tycker att man blir ngt mer avslappnad men får även tvärtom lätta spasmer och stressad, oregelbunden hjärtrytm..
Chili Linkan
Kamomill har den effekten i för stora doser (och detta är klart inviduellt). Du kan även få kräkningar och diarrhé av den.
Eva i Västerås
Särskilt vid kontinuerligt bruk kan man få såna känningar.
Kamomill (och pepparmynta) är sådant man nog ska ta en kur med, kanske 2-3 veckor.

Jag är väldigt försiktig med kamomill, tycker jag blir illamående av det efter några dagar om jag tagit en kopp varje kväll. Och jag är också känslig mot mediciner och sånt.

Mynta är snällt mot magen och lugnande på kvällen, men inte vid kontinuerligt bruk.
Citronmeliss likaså. Fast den verkar jag tåla bäst. Den är mest effektiv färsk, och det är ju ett problem så här års.
Bassam
Hej
Det är bra att man dricker kryddor med te eller utan, men kryddor innehåller mycket oljor, så suga de näring från mat, så sa forskaren att det är bättre att man dricker kryddor minst en timma efter mat.

H.Bassam
nässlamera
bassam: det är sant, det kanske är om man ätit för lite som man får ont i huvudet också pga den eteriska oljan. likadant om man äter för mkt färsk rosmarin.

det må vara så att man ska ta det lilla lugna med kamomillteet (: )) men är ändå lite nyfiken på vad det är för ämne el kemisk reaktion som bidrar med det. det ska ju vara bra för magområdet men det är i brösttrakten det känns obra, varför blir det cardiovaskolära irriterat liksom? i länken står det att levern är det som kan påverkas men det är lungor/bröst/hjärta som reagerat om ngt (även om det knappast är farligt och går över snabbt) jag är lite nördigt intresserad av örtmedicin och kemi.
nässlamera
CITAT (Eva i Västerås @ 09-04-2013, 08:30) *
Särskilt vid kontinuerligt bruk kan man få såna känningar.
Kamomill (och pepparmynta) är sådant man nog ska ta en kur med, kanske 2-3 veckor.

Jag är väldigt försiktig med kamomill, tycker jag blir illamående av det efter några dagar om jag tagit en kopp varje kväll. Och jag är också känslig mot mediciner och sånt.

Mynta är snällt mot magen och lugnande på kvällen, men inte vid kontinuerligt bruk.
Citronmeliss likaså. Fast den verkar jag tåla bäst. Den är mest effektiv färsk, och det är ju ett problem så här års.

intressant att höra att jag inte är ensam om såna här "känningar" iallafall! finns det andra örter eller växter som kan ge er samma symptom? fast det kanske alla gör om man får i sig för mkt. det jag känner av rör sig ju dock om typ 1-2 påsar i ett stort glas vatten och jag dricker inte kamomillte särskilt ofta till vardags, föredrar kaffe, mera te på sommarn. men det kanske rör sig om ngn kemisk obalans för stunden, typ att man inte fått i sig nog med andra ämnen den dan
Bassam
Hej

Problem är inte att de innehåller kemi material, men problem står att de har oljor som ge smak o doften, den här oljor suger viktiga näring från mat.
Obs:

tillexempel min fru familje dricker ofta te med maten o ibland direkt efter maten, så har de på dåligt blod kvalitet, på grund av te drar mycket av FE ( järn ) från sina mat
H.Bassam
Elisabeth-Västkustkolonisten
Egentligen gillar jag inte kamomillte men om jag har ont i magen dricker jag den. Likaså använder jag den som sköljning om jag har problem med tandkött eller en tand utdragen.

Men jag har aldrig känt av några problem med kamomillte
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon