kamomillte kan ju vara gott, men jag vet inte om jag är överkänslig eller ngt, för trots att teet ska vara avslappnande och bra att ta på kvällen så brukar jag rätt ofta få hjärtklappning av det, alt. lätt oregelbunden hjärtklappning, och i värsta fall får jag ett litet obehagligt tryck över bröstet. det händer inte varje gång, och det är inte så kännbart/obehagligt att jag inte vill dricka det.
är det ngt som vet varför (vilket ämne det kan röra sig om här) eller har liknande erfarenheter av kamomill, eller andra örter?
jag brukar vara rätt känslig mot allehanda (ört eller medicinska) preparat och ämnen ( inte vet jag om det har ngn medicinsk grund eller är en erfarenhet jag har, men jag märker tydligt av det iaf och tar låga doser bedövning hos tandläkarn t ex) men det kanske inte är relaterat till reaktionen på kamomill? kan det finnas en individuell allergiskhet/överkänslighet mot vissa ämnen? och vad är de för några?
här står ju iofs det mesta http://www.fkog.uu.se/course/essays/chamaemelum_nobile.pdf
det konstiga är väl att effekten blir tvärtom mot vad de aktiva substanserna sägs göra; lugnande, kramplösande osv. jag tycker att man blir ngt mer avslappnad men får även tvärtom lätta spasmer och stressad, oregelbunden hjärtrytm..