is-te
hej

odlar gurka! det är nog lugnt men frågar iaf, nedersta bladparen gulnar några mm i kanten. allvarligt? ca 20cm höga är dem.

fråga två
när jag planterar om, kan jag gräva ner stammen lite? som man brukar göra med tomater?

hat bra!
Piccante
CITAT (is-te @ 09-04-2013, 20:47) *
hej

odlar gurka! det är nog lugnt men frågar iaf, nedersta bladparen gulnar några mm i kanten. allvarligt? ca 20cm höga är dem.

fråga två
när jag planterar om, kan jag gräva ner stammen lite? som man brukar göra med tomater?

hat bra!

De nedersta bladen som gulnar är det hjärtbladen som kom först på plantan? I så fall är det ingen fara för de brukar vissna på de flesta växter när de har tagit ut sig och blivit slitna.

Gurka ska inte planteras djupare för de har känsligare stam och den ruttnar lätt om man lägger jord på den.
rosita
Om det är de allra första bladen längst ner, så brukar de gulna och det spelar ingen roll.

Du ska absolut inte sätta gurkplantan djupare i nästa kruka! Då riskerar du rothalsröta. Försök istället klippa/skära av bottnen på krukan lite försiktigt och plantera sedan hela krukan i plantans slutkruka och ställ den så att den lilla krukans kant hamnar ca 2 cm ovanför jordytan i den stora. Sedan vattnar du utanför den lilla krukan och slipper då att få vatten intill gurkstammen.

Lycka till!
is-te
CITAT (rosita @ 09-04-2013, 21:04) *
Om det är de allra första bladen längst ner, så brukar de gulna och det spelar ingen roll.

Du ska absolut inte sätta gurkplantan djupare i nästa kruka! Då riskerar du rothalsröta. Försök istället klippa/skära av bottnen på krukan lite försiktigt och plantera sedan hela krukan i plantans slutkruka och ställ den så att den lilla krukans kant hamnar ca 2 cm ovanför jordytan i den stora. Sedan vattnar du utanför den lilla krukan och slipper då att få vatten intill gurkstammen.

Lycka till!

Smart tanke med omplanteringen där. =)

Jo det är första bladen, även andra partiet fast inte lika mycket.Lite torrt i kanterna.
En grej jag ska prova med tomaterna är att ta en bit av en pet-flaska typ 7cm. vid början av stammen och fylla den med jord, för att minimera risken för fukt kring stammen. ska alltså ha flaskan runt stammen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon