Ludvig Johansson
Jag har en 2 årig jättepoppel som växer fint. Nu funderar jag på hur den skulle svara på om jag skar ned den rätt hårt och sedan endast släppte upp ett skott. Hur stora blad skulle den få? Någon som prövat? Jag tycker den har snygga blad. Kanske kan bli häftigt?

Huggorm
Det borde funka utmärkt, men jag skulle nog vänta ett par år till så den får etablera sig bättre. Har ingen aning om hur stora löven kommer bli på en poppel, men jag har sett oxel få löv stora som tefat när man gjort så.

Är det en populus trichocarpa alltså? Vet du vilken klon det är i såna fall? Jag är ute efter namnet på en storvuxen poppel som får lövutslag väldigt tidigt på våren, redan från mitten på april under normalvarma år. Om din är väldigt tidig är jag intresserad av några kvistar om du skall prova att skära ner den i framtiden.
Ludvig Johansson
Precis, rätt art. En vår som denna är det svårt att säga vad som är tidigt och inte. Jag tror att etiketten sitter kvar så jag kan kolla om det är någon specialare, men jag tror inte det. Jag har tagit ett antal sticklingar för några veckor sedan och några av dem har fått rötter, om du är intresserad kanske vi kan byta plantor framöver?

Jag har lite blandade känslor när det gäller poppeln, det är ju lite av ett skräpträd, samtidigt tycker jag det är vackert och då särskilt de friskt glansiga bladen. Roligt att den är så lättförökad också.

Jag har testat att sticka Populus lasiocarpa rabarberpoppel också men där har det ännu inte hänt något på 3-4 veckor. Någon/några av popplarna ska vara svårrotade har jag för mig att jag läst någonstans. Sedan har jag även Wilsonpoppel, den har jag tidigare inte lyckats rota. Men skam den som ger sig!
Eva 33c
CITAT (Huggorm @ 09-04-2013, 21:51) *
Det borde funka utmärkt, men jag skulle nog vänta ett par år till så den får etablera sig bättre. Har ingen aning om hur stora löven kommer bli på en poppel, men jag har sett oxel få löv stora som tefat när man gjort så.

Då måste jag fråga om storleken på bladen blev bestående? Jag minns när grannen kapade en gammal syrenhäck längs marken. Bladen den första säsongen blev verkligen abnormt stora. Men allteftersom balansen mellan rotsystemet och det som fanns ovan jord jämnade ut sig så återgick bladen till normalstorlek. Redan året efter tror jag, om jag minns rätt.
Därav frågan smile.gif
Ludvig Johansson
Det är bara temporärt. Så vill man ha stora blad i fortsättningen får man kapa ned trädet igen.
Huggorm
CITAT (Ludvig Johansson @ 10-04-2013, 10:57) *
Precis, rätt art. En vår som denna är det svårt att säga vad som är tidigt och inte. Jag tror att etiketten sitter kvar så jag kan kolla om det är någon specialare, men jag tror inte det. Jag har tagit ett antal sticklingar för några veckor sedan och några av dem har fått rötter, om du är intresserad kanske vi kan byta plantor framöver?

Jag har lite blandade känslor när det gäller poppeln, det är ju lite av ett skräpträd, samtidigt tycker jag det är vackert och då särskilt de friskt glansiga bladen. Roligt att den är så lättförökad också.

Jag har testat att sticka Populus lasiocarpa rabarberpoppel också men där har det ännu inte hänt något på 3-4 veckor. Någon/några av popplarna ska vara svårrotade har jag för mig att jag läst någonstans. Sedan har jag även Wilsonpoppel, den har jag tidigare inte lyckats rota. Men skam den som ger sig!

Visst är de skräpträd, men jag har någon hektar med mark med rätt mager och dålig jord där inga roligare träd vill växa. Jag har redan ett par olika popplar där, och är alltid på jakt efter fler. Som del av en lövskog är de rätt trevliga, och växer fort gör de också.

P. lasiocarpa och wilsonpoppeln är väll föräldrarterna till den storbladig hybridpoppel som E-planta säljer. Om jag minns rätt står det på deras hemsida att de är mycket svåra att sticklingsföröka. Men det är absolut värt det, du har väll sett de stora träden i Göteborgs botaniska trädgård? De ser nästan utom som banyanträd, någon ficusart som man ofta ser i Asien.
Ludvig Johansson
Ja wilsonpoppeln på Gbg botan är underbar. Det växer ett i Rånna försöksodling utanför Skövde och jag har hittills inte sett skador på det så härdigheten är minst hyfsad. Min wilsonpoppel har vuxit extremt långsamt trots skyddat läge, då är det bättre fart på rabarberpoppeln även om det inte direkt imponerar. Kanske det går fortare om några år? Jag får titta in eplant sidan. Jag har för mig att wilsonpoppel också i grunden är en hybrid mellan rabarberpoppel och något annat.

Jag har också rätt stor tomt. Härligt att kunna odla vad man vill utan att tänka på utrymmet. Då är det värre med kylan och vattensorkarna.

E-planta trädet lät intressant: En intressant e-planta
Ludvig Johansson
Min jättepoppel heter 'Kiruna'. Det är en E-planta. Enligt dem ska den vara härdig till nästan zon 8. Ej lämplig för odling i zon 3 och mildare. Vilken tur att jag bor i zon 4 rolleyes.gif
Huggorm
Aha, det är nog den vanligaste klonen. Och den bästa får man tro, eftersom det blivit E-planta
Ludvig Johansson
Hoppas klonen är jättebra. Hör av dig framöver om du vill byta plantor.
Ulf Eliasson
Storbladig poppel (Populus lasiocarpa) infördes av Ernest Wilson från Kina till Europa 1904. Han berättar att man i centrala Kina använder grova grenar som gärdsgårdar och att grenarna sedan slår rot. Kanske är det så de storbladiga popplarna ska försökas, med grova sticklingar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon