CITAT (Ludvig Johansson @ 10-04-2013, 10:57)

Precis, rätt art. En vår som denna är det svårt att säga vad som är tidigt och inte. Jag tror att etiketten sitter kvar så jag kan kolla om det är någon specialare, men jag tror inte det. Jag har tagit ett antal sticklingar för några veckor sedan och några av dem har fått rötter, om du är intresserad kanske vi kan byta plantor framöver?
Jag har lite blandade känslor när det gäller poppeln, det är ju lite av ett skräpträd, samtidigt tycker jag det är vackert och då särskilt de friskt glansiga bladen. Roligt att den är så lättförökad också.
Jag har testat att sticka Populus lasiocarpa rabarberpoppel också men där har det ännu inte hänt något på 3-4 veckor. Någon/några av popplarna ska vara svårrotade har jag för mig att jag läst någonstans. Sedan har jag även Wilsonpoppel, den har jag tidigare inte lyckats rota. Men skam den som ger sig!
Visst är de skräpträd, men jag har någon hektar med mark med rätt mager och dålig jord där inga roligare träd vill växa. Jag har redan ett par olika popplar där, och är alltid på jakt efter fler. Som del av en lövskog är de rätt trevliga, och växer fort gör de också.
P. lasiocarpa och wilsonpoppeln är väll föräldrarterna till den storbladig hybridpoppel som E-planta säljer. Om jag minns rätt står det på deras hemsida att de är mycket svåra att sticklingsföröka. Men det är absolut värt det, du har väll sett de stora träden i Göteborgs botaniska trädgård? De ser nästan utom som banyanträd, någon ficusart som man ofta ser i Asien.