mischmasch
10-04-2013, 07:31
När jag skulle sätta på lysrören till min frösådd som jag har i garaget i morse upptäckte jag att nästan alla fröer var upprivna o plantorna helt förstörda. Jag antar att det är möss? Det var kronärtskocka, stockrosor, squash, tomat, luktärter, slingerkrasse, vallmo, fingerborgsblomma, solros mm. Jag är så ledsen! Är det vanligt att det blir så? Det är första gången jag sätter så mycket fröer, tidigare har jag sått några rangliga exemplar på fönsterbrädan (antar att de haft för lite ljus o för varmt). Dom här såg jättefina ut, gröna o knubbiga o nästan allting hade grott. Känner mig väldigt besviken. Är det för sent att köpa nya fröer o så igen? Usch, lusten gick helt ur mig nu..
octachoron
10-04-2013, 10:06
De frösådder jag har satt i garaget har också blivit mat till mössen!
Luktärtor kan du sätta igen, de hinner.
Fingerborgsblomma är ju tvåårig, den brukar jag så ute i juli för blomning nästa år.
strandskatan
10-04-2013, 15:41
Ettåriga pioner kan du så ute nu, blanda fröna i ganska mycket sand och strö ut på bar jord, enda sättet jag lyckats på. Solrosor kan man så direkt ute i maj, slingerkrasse också, så det kan absolut inte vara för sent med nysådd. Möss (eller sorkar?) åt upp mycket för mig förra vintern, krukade frösådda buskar och träd nergrävda i komposten - har aldrig hänt förr! Känner med dig!
mischmasch
15-04-2013, 17:48
Tack för peppningen! Jag antar att det är så med trädgård, hälften av det som man försöker sig på misslyckas.. Men det är nog värt det ändå!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.