tobbedepro
10-04-2013, 14:50
1 är det någon som vet hur man odlar musa ensete?
2 är det en musa eller en ensete?
3 förökar den sig med rotskott eller frön?
Piccante
10-04-2013, 15:55
Musa ensete är det gamla namnet för Ensete ventricosum, vad jag förstår när jag googlar namnet. Så den hör enligt nyare systematik då till Ensete.
kerstin z5-6
10-04-2013, 17:48
Kan sås från frö.Bladen blir mkt stora.Går att ha ute sommartid men behöver extraljus och frostfri helst +10 grader minst /vintertid.
Ludvig Johansson
10-04-2013, 21:50
Bra fråga. Ensete är en syrra till Musa. Skillnaden är framförallt att Ensete inte skjuter rotskott (normalt). Det går att framtvinga rotskott genom att skära nere en större planta jämt med marken. De skott som sedan bildas kan man sedan skära av med rötter och kruka in. Jag skulle inte försöka det om plantan inte har minst 20 cm stam. Ensete ventricosum kan övervintras ganska svalt och länge för att vara en banan. Jag brukade ha mina i ett kallhus med frostvakt. Så de fick klara sig med 0-5C i några månader. De klarar inte frost direkt men har de stått ute hela sommaren så klarar de någon minusgrad på höstkanten.
Dessutom är de bland det roligaste man kan odla och de tål inneluft bäst bland de bananer jag odlat!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.