armaniel
10-04-2013, 15:17
Jag har tänkt att jag ska plantera ett eller ett par träd senare, intill där mitt lilla växthus ska stå, som gärna ska få skugga växthuset lite från den stekande solen mitt på dagen
Jag vill ha ett träd som inte blir allt för stort och som gärna växer till sig ganska fort. Jag gillar träd med hängande grenar, typ hängbjörk, pil etc. men jag kan inte så mycket om träd och vänder mig till er

Så, vad har ni för tips att ge?
Huggorm
10-04-2013, 16:10
Hur ser markförhållandena ut, är det torrt, fuktigt, sandigt, lerigt? Och ungefär var i landet är det, man har mer att välja mellan i Malmö än i Kiruna. Men generellt kan man säga att träd som växer fort slutar inte växa förrän de är stora. Vill man ha ett mindre träd får man acceptera en lägre tillväxttakt.
VackraFia
10-04-2013, 22:10
Hakar på den här tråden.
Har ett planerat inköp för tre träd som jag vill ska komma upp i storlek ganska fort
De ska stå ca fem meter ifrån varandra i lerjord över funkia och rhododendronrabatter
Vill gärna ha en riktig färgklick! Antingen genom galen blomning
Vackra blad eller stam.
Har tittat på blodplommon men jag är helt såld på lönnar annars.
Alla lönnar jag tittat på är långsamväxande men googlar man räknas de som snabbväxande?
kerstinbern
11-04-2013, 03:39
armaniel
11-04-2013, 06:54
Oj vad lite info jag kom med

Jag bor i Skåne och marken runt omkring är nog relativt blöt.
armaniel
16-04-2013, 09:30
Nu har jag funderat lite till och jag funderar på någon form av körsbärsträd, mest för att jag älskar de vackra blommorna som blir på våren! Vad tror ni om det? Hur pass snabbväxande är dem och hur stora finns det att köpa i handelsträdgårdar?
Huggorm
16-04-2013, 10:52
Det finns både snabbväxande och långsamtväxande körsbär, det vildväxande fågelbärsträdet växer väldigt snabbt på rätt ställe. Bara det inte är alltför blött, det tycker de inte om
armaniel
16-04-2013, 10:55
Tack snälla för ditt svar!!
Vi har en rätt blöt tomt... Hoppas det kan fungera ändå. Hade nog kunnat bli himla fint, med ett körsbärsträd som skuggar växthuset lite
Huggorm
16-04-2013, 11:04
Ja, de är ju väldigt fina träd. Det finns mängder av olika sorters prydnadskörsbär, om man vill ha något som inte blir så stort
armaniel
16-04-2013, 11:10
Ja himla fina, ett träd helt i min smak! Det får gärna bli lite lagom högt (bra och tydligt, det där ordet lagom

), växthuset är av väldigt litet format, så ett superstort träd behövs inte, men det gör ju inget om det ändå blir rejält, för jag gillar rejäla träd.
Kanske ska jag sätta ett där jag snart vill ha hönshus? Alltså utanför den blivande hönsgården, som skugga till hönsen..
Ett problem med snabbväxande träd är ju att de inte bara plötsligt slutar växa... Dvs de blir stora ganska snabbt! Många har också ganska invasiva rötter, inte så kul bredvid växthuset kanske?
Om man vill ha körsbär men inte är så sugen på frukten kan jag annars rekommendera bergkörsbär (Prunus sargentii), fantastiskt träd som blommar på bar kvist i slutet på april här i zon 2, får sen eldsröda blad på hösten. Växer ganska snabbt, men blir inte så jättestort (max 7-8 meter?).
Jag tycker att strimlönn Acer tegmentosum är hyfsat snabbväxande och det är kanske uppskattar den fuktiga jorden mer än körsbär. Otroligt vackert är det i alla fall!
armaniel
17-04-2013, 09:52
Tack Josohl för ditt tips om bergkörsbär, det ska jag kolla närmare på!
Kangas, lönn är ju inte helt fel det heller.. Jag vet hur mycket jag älskade mina föräldrars lönn, ett fantastiskt träd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.