Edwin
Jag har en lyckoklöver med stora gröna blad och vita blommor och en med stora mörklila blad och rosa blommor. De står i söderfönster där solen gassar på dem. Är det de rätta ljusförhållandena? Blad stängs ihop inte bara när det är mörkt utan även mitt på dagen när det är mycket soligt och varmt i fönstret. Borde jag flytta dem till ett skuggigare ställe eller trivs lyckoklöver i gassande sol? Den med vita blommor fyller hela lerkrukan som torkar väldigt snabbt. Den med mörklila blad är mycket mindre och behöver vattnas mycket mindre ofta. Vad kan de heta mera än oxalis?

[attachment=75821:Lyckokl_..._na_blad.jpg]

[attachment=75820:Lyckokl_...ila_blad.jpg]
vanjalarsa
Lyckoklöver ska stå soligt. Men de vill gärna bli ömplanterade varje vår. Om det blir för fattigt med jord så torkar de ju fortare också.
Tänk också på att i solen så blir det kokhett i krukan ..särskilt om du har plastkrukor. Isåfall kan du ju skydda själva krukan lite. TEx med en ytterkruka.
En anledning till att de stänger blomman fast det är ljust är kanske att den har dåligt med jord eller näringsbrist.(? )
HOppas att jag har hjälpt dig lite iallafall.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon