strandskatan
Rosrost, svartfläck, barkfläcksjuka, bladlöss, vita flygare, sorkar som underminerar rotsystemet, taggar som rivs värre än vildkatter. Jag förbannar mina rosor och svär på att inte skaffa fler, ändå sitter jag rätt som det är framför datorn och bläddrar i Rosenposten och Flora Linnea och suktar och längtar, och går in på min favoritplantskola som i flera veckor skrivit att de håller på att uppdatera sin roslista och väntar otåligt på att de ska bli klara. Ja, vad är det med rosor som väcker sådan åtrå och sådant habegär?
Pauline/Sthlm
Just i år är det helt klart bristen på vår.
Kajsa
Har blivit strängare med åren, undviker det ömtåligaste i rabatterna, de sjukaste rosorna grävs bort med åren, men lite sjukdomar får man ta. Rosor kan bli dyrt om man köper klent hela tiden, en del går bara inte men man måste få testa sorter, hur ska man annars lära sig.

Även i år har jag beställt nya sorter, sex st så jag har lugnat ner mig. Grand Award en klängros är ett osäkert kort men ibland vill jag testa något nytt. En Austinros Lady of Shalott är beställd, Austinrosorna är jag svag för och dom har klarat sig över förväntan i min trädgård.
Claude Monet en Tehybrid som jag haft förut är beställd, ska få stanna i kruka denna gång, den klarar inte zon 3 - 4
Flora Linnea säljer dessa målarrosor

Claude Monet, Delbardros, blir kraftig med många blommor väcker mitt habegär, lite rosgalenskap !
oliv
Det är doften för mig och att vissa blommar tills frosten tar dem. Jag tycker att rosor är ganska tuffa, jag har egentligen bara problem med barkfläcksjukan. Jag planterar mina rosor bland alla andra perenner och har väl inga känsliga sorter (de har gått bort, jag fjäskar inte för dem). smile.gif
strandskatan
Nä, vet ni vad, knappt 3 grader varmt, blåser och regnar - men broschyr kom från tämligen närbelägen plantskola idag och de har fått hem sina rosor, i morgon åker jag dit och shoppar mot bättre vetande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon