Full version: Prövar ngt nytt
Nutten
Idag fick vi in MÄNGDER av växter på jobbet och jag kunde inte motstå en svindyr, städsegrön klematis. Den är inte precis härdig, men jag som har inglasad balkong kan nog ge den ett gott hem utan några bekymmer biggrin.gif
Clematis armandii 'Apple Blossom' heter den. Knopparna är rosa och när de slår ut blir det vitrosa ljuvliga doftande blommor! wub.gif

Beundra den här för en bild där även knopparna syns:
http://www.esveld.nl/htmldia/c/claabl.htm
Siri
Vad jobbar du på för något härligt ställe? biggrin.gif
Har också blivit sugen på en klematis. Någon av de här nya sorterna (men de är naturliga från Kina och Japan) som man kan ha inne. Underbart vackra och med lång blomningstid. Också doften,,,
Men det är som du säger, de kostar en slant. Men de är lättskötta, eller hur? Det verkar ju vara tur. Det får bli nästa månad,,,
Nutten
JObbar på ett gardencenter som satsar på bredd och kvalitet smile.gif Det är ofta vi får in spännande saker...

Lättskötta och lättskötta...beror på! mina får tyvärr ofta spinn, men det är för det är så hemskans varmt och jag inte har tid att vattna hela tiden. Det är klart, omvänt-fatmetoden ger förstås en del fuktighet, men så har jag en katt som gillar att röra till det bland växterna på alla sätt och vis. Är inte så smart att ha en massa vatten där då... laugh.gif
pepparmynta
CITAT (Nutten @ 04-04-2004, 18:18)
Det är klart, omvänt-fatmetoden ger förstås en del fuktighet, men så har jag en katt som gillar att röra till det bland växterna på alla sätt och vis. Är inte så smart att ha en massa vatten där då... laugh.gif

Omvänt-fatmetoden för att hålla fuktigt. Det låter bra, hur gör man? rolleyes.gif
Nutten
Du tar en ytterkruka, fyller botten med vatten, lägger dit ett fat upp och ned och ställer din krukväxt ovanpå. Voilá! Går även att ha annat i botten, t ex en upp och nedvänd kruka. Huvudsaken är att krukväxten kommer en bit ifrån vattnet när man väl placerar den där. smile.gif
pepparmynta
CITAT (Nutten @ 12-04-2004, 11:17)
Du tar en ytterkruka, fyller botten med vatten, lägger dit ett fat upp och ned och ställer din krukväxt ovanpå. Voilá! Går även att ha annat i botten, t ex en upp och nedvänd kruka. Huvudsaken är att krukväxten kommer en bit ifrån vattnet när man väl placerar den där. smile.gif

Tack, så smart! Detta ska jag både testa sjäv och vidarebefordra till en balkongodlande vännina!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon