metrun
Hej,

Jag har ett gulmålat garage som jag skulle vilja sätta klematis vid. Där står faktiskt en idag, som jag inte vet vad det är för en sort. Den har rosa ränder på bladen som tex Capitaine Thuilleaux. Vi har bara bott här en sommar och jag registrerade inte när den blommade och om det var mer än en gång, på sommaren var det i alla fall. Blommorna var väldigt vackra när de slog ut men bleknade och blev tråkiga efter ett tag.

Jag skulle vilja ersätta den med en mer färsgtark klematis, eller fler. Hur tätt kan man plantera dem och
kan jag få tips på vilken/vilka sorter?
Rabatten är 2,80 m. Väggen är i söderläge i zon 1 och är 2,30 m hög.

Har funderingar på en lila, en vit och en röd eller skarprosa. Jag såg Rebecca i helgen när jag var i plantshoppen och rekade, men har ingen aning om hur den växer.

Vill gärna ha tips på sorter som blommar länge och inte tappar färgen

Jätte tacksam för alla tips jag kan få!
Finn Klematis
Hej!

Din klematis är troligen Nelly Moser. Avståndet vid plantering beror på vad vilken klematis man planterar.
I Ditt fall vill jag lämna två olika förslag.

1. Kiri Te Kanava. Ljusblå dubbel. Evijohill (Josephine) Ljusröd två nyanser röd dubbel. Kiri Te Kanava. Ljusblå dubbel.
Klippgrupp 2. Jag brukar inte föreslå klippgrupp 2 men i zon 1 går dom här mycket bra. Du får en mycket vacker vägg.

2. Rouge Cardinal. Röd. Valge Daam. Vit. Rouge Cardinal. Röd.
Klippgrupp 1. Även det här blir vackert.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon