Ludvig Johansson
Förra året byggde vi ett växthus från growing spaces Colorado, USA. Det var en del fippel med importen och frakt men allt gick bra. Vi började bygga i maj 2012 och i oktober började jag plantera exoter. Under vintern har jag värmt med en fläkt som gått på halvfart. Växthuset har en ca 4m3 vattentank som ska värmas upp på dagen för att hålla kylan stången på natten men skiner inte solen så funkar det förstås inte. Väggarna består av 5 skikts polykarbonatplast 16mm tjock. Har ingen aning om K-värde.

Sockeln är byggd från hemmagjord kalksten.

Ingången

Etiopisk banan bland annat

Trädtomat

Thalia dealbata i förgrunden. Det svarta i bakgrunden är vattentanken.

Bild tagen från dörren in. Apelsin.

I bakgrunden på denna bild kan man se trianglarna som bildar ytterväggen. Växthuset är 8m i diameter och nästan 5m högt så det är större än det ser ut utifrån.
Piccante
Är inte de växthusen väldigt dyra??? Men vilken häftig miljö med den rymden inuti.
Ludvig Johansson
Växthuset måste upplevas på plats för att man verkligen ska förstå hur härligt det är. Priset är förstås högt ca 140 000kr totalt inkl moms och frakt mm. Och andra sidan är det 50m2 stort och vinterisolerat. Om man jämför priset med ett inglasat uterum eller de flesta tinnar och torn engelska växthusen så är det inte så dyrt. De flesta av dessa har inte sollcellsdriven jordvärme, reflektorer på norrväggen eller vattentank.

Dessutom är det coolt.

Designen återfinns bla i domen i världsutställningen i Montreal. 80m självbärande sfär i trä!!!!

Huggorm
Är bilderna nytagna? Kan du ha det så grönt och fint hela vintern blir jag sugen på att köpa ett eget sånt växthus
Ludvig Johansson
Jag tog bilderna igår. I framtiden kommer det nog vara grönare så här års när växterna etablerat sig ordentligt. Min tanke är att låta några av bananerna nå taket.

Djurlivet är däremot något begränsat, endast koi-karpar i vattenbehållaren.
sofia75
Vilket underbart växthus! Jag tycker att du fått jättemycket för pengarna jämfört med andra växthus. Odlar du "vanliga" grönsaker också som gurka, tomat och chili?

Kan man få se en bild på dammen/vattenbehållaren?
Niklas-73-
Vill se mer bilder.

tittade på de husen, men tyckte det verkade krångligt att ta hem ,samt att jag gärna vill se och känna på ett innan man köper, så det blev ett classicum. men jag älskar dem och om jag bygger ett till så får det nog bli ett sådant.
ingrids
Himla läckert! Tänker du dig att utvidga djurlivet med typ vaktlar a la fjärilshuset på Haga?
Och som sagt, om man jämför med ett uterum (som mitt förhoppningsvis blivande) är det inte såå dyrt. Men finns det verkligen ingen europeisk återförsäljare än? Syrran har varit sugen på en kupol i minst 10 år.
Huggorm
Har du koll på ungefär hur mycket ström det gått åt för uppvärmning i vinter? Jag skulle må mycket bättre på vintern om jag hade en "djungel" att besöka när snöstormen härjar utanför så det vore nog värt pengarna. Man behöver ju inte ha 30 grader heller, kan man hålla +5 så räcker det ju för mängder av växter
Ludvig Johansson
Tackar! :-)

Jag är osäker på hur mycket el som går åt. Jag har en 2kw fläkt som slår på när det går under ca 6C. I princip måste det vara på från december till februari. En skillnad mellan USA och Sverige är förutom att intensiteten i solstrålningen är högre i USA så är vädret nog bättre där vintertid, iallafall i Colorado som har ett mycket torrare klimat. Skiner inte solen så värms inte växthuset upp på dagen, och då behövs mer värme på nätterna.

Jag odlar ett gäng grönsaker i bäddarna. Tanken är att vi ska bli självförsörjande på grönsaker året om. Finns en del böcker om vinterodling i växthus att läsa.

Här kommer en bild med både djurliv och vatten, våra myskankor fick plaska runt i tanken i februari.

Badankor

Glada ankor (de plaskade ganska mycket...)

Växthuset i landskapet

Växthuset i vintras

Odlingsbädd
jegi
Har sagt det förr och säger det igen; det är ett häftigt växthus du har. Efter den här vintern är det bara att inse att man måste ha något sådant eller flytta söderut.
Ludvig Johansson
Ja, hoppas du inte tycker det börjar bli tjatigt. Du får fixa i ordning ditt uterum, bryta upp golvet och komma med i matchen! :-)
strandskatan
Bara så underbart! Antar att massor av nyfikna vallfärdar till dig! Vad ska man med ett stort hus till egentligen tänker jag. En pytteliten stuga med sovrum, kök och badrum, och ett uppvärmt jätteväxthus där jag är hela dagarna - ska jag ha i nästa liv.
Rebecca
Åh, det ser helt fantastiskt ut!! Jag har varit i ett sånt och det är verkligen en speciell känsla man nästan måste uppleva på plats för att kunna förstå.
Ludvig Johansson
Vallfärdande är i överkant men det har varit några gäng och kollat. Har ni vägarna förbi är ni välkomna till Häggum. Växthuset har en skön symmetri som är fascinerande. Innan vi satta på plastskivorna så kändes det enormt med himlen som tak, sedan krympte det. Först funderade jag på att gräva neråt i mitten för att få ännu mera höjd med det kändes onödigt när jag väl började se hur stort det blev. Det kan jag ju göra i efterhand om jag vill. Vi odlar i sand med gräsklipp. Över vintern funkade det inget vidare med gräset eftersom det började mögla i december då solen aldrig sken (=fuktigt och kallt).

På lördageftermiddagarna brukar jag sitta därute med en pilsner och titta på växterna. Det är rofyllt.
Huggorm
Hur har det varit nu de sista veckorna, har solen kunnat värma upp så det varit riktigt skönt där inne under eftermiddagarna?
Ludvig Johansson
Kan tillägga att först skulle växthuset heta The Death Star, fritt taget från Star Wars filmerna. Fast det svängde inte riktigt. Jag kunde inte låta bli att skoja med amerikanerna och säga fel på "DOOM" istället för "Dome". Sedan fastnade det.
Ludvig Johansson
Temperaturen de sista två veckorna har varit 20-26C dagtid när solen lyst.
trädgårds-nina
Det där ser ju alldeles fantastiskt underbart ut!! Kan tänka mig att det är skönt att ta en sväng bland grönskan och få lite jord under naglarna året runt!
Ludvig Johansson
Ja. Så här års brukar behovet av att greja med växter gått från kliande till svår klåda. I år känns det annorlunda för jag kan när jag vill gå ut och pyssla i växthuset. Det gör att jag både sått en del frön och stuckit en massa vintersticklingar. För de senare vore det förstås bra om det vore lite svalare dagtid fast bara något tar sig är jag nöjd. En pelargon rotade sig på en vecka, sådant blir man glad av. Tamarisk, jättepoppel och vattengran går fort att rota som vintersticklingar.
Klint
Men wub.gif

Dina lördagar verkar perfekta,tacj för att vi får se....å sukta
Ludvig Johansson
Vad trevligt att ni skriver så. Jag vill inflika att jag inte bara sitter ute i växthuset och pimplar öl. Ibland sitter jag framför tv:n också...

Nej skämtade bara. Det är dock skönt att ha ett eget ställe där man får rå om sig själv en stund. Med detta sagt så har barnen de sista helgerna upptäckt stället och brukar vara där och spela Nintendo DS, bekämpa ohyra med neem-olja sprayflaskan eller lyssna på ljudbok (just nu Doktor Proktor).

Det ska bli spännande att se hur snabbt bananerna kommer att växa till sommaren om jag hinner med att vattna. Jag har ett gäng Hedychium (prydnadsingefäror) på beställning hem så snart kommer det bli fantastiskt doft och blomning. Fast de kan ju ta ett tag på sig att blomma om rizomerna är små.
Klint
giggle.gif Ja men när man ändå ska mysa måste det vara perfekt,bra inkörsport för de små också (ja till odlingsglädjen menar jag naturligtsvis)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon