Full version: vad växer i skogen?
Sniff
Jag och min sambo har en skogsstuga som vi gärna skulle vilja förse med växter. Det skulle vara roligt med bärbuskar, äppelträd och kanske några örter/kryddor samt prydnadsväxter.

Problemet är att vi inte är där så ofta (ett par hejler i månaden f.o.m. att snön smält) och att stugan ligger mitt i skogen vid ett träsk (fyllt av humus). Så vi vet inte om växterna klarar sig utan att bli uppätna av olika djur (under vintern), om de trivs i skogen och vad som klarar sig i relativt näringsfattig, stenig och torr/väldigt våt jord. Det är relativt skuggigt över allt.

Växterna bör inte heller påverka skogens naturliga fauna i stor utsträckning samt att djurlivet inte ska påverkas om de kommer i kontakt med växterna.

Vi befinner oss på gränsen mellan växtzon 3 och 4.

Några förslag på hur vi ska gå till väga?
Klint
Hej Sniff! Välkommen till Odla!

Äppelträd,det kan vara svårt,blev själv av med 2 när jag bodde "mitt i skogen" tror det var älgen eller kanske rådjur som åt upp dem.
Vinbärsbuskar däremot klarade sej bra hos mej.
Örter kan ni inte odla dem under vit skyddsduk,man kan tex odla i pallkragar,då kan ni ha fin jord däri också sen kan man ta rör finns färdiga att köpa eller använd sådana man drar elkabel i sätt bågar och trä över vit trädgårdsduk.
Växter i övrigt man får nästan prova sej fram lite men en del anses ju mer säkra här finns en del tips

http://www.odla.nu/artiklar/ute/buskar-och...buskar-och-trad

http://www.odla.nu/artiklar/ute/perenner/r...ssakra-perenner

Lycka till och ha det så bra i stugan!
hattstugan

Krusbär och VInbär klarar sig! Hallon likaså!

Akleja och olika Liljor passar också där!

Djurlivet kan ni inte påverka så värst mycket! En och annan växt ryker med av hare och rådjuren!
Sniff
Okej! Men vad bra, det ska vi pröva på i sommar då smile.gif
Alltid lika spännande med nya projekt!
kerstin z5-6
Alla skuggtåliga sk woodlandväxxter trivs jätte bra i läget tex hosta- funkia. Amerikanska blåbärsbuskar vill ha sur skogsjord men gärna på ljus plats,rhododenron.
Rebecca
Vad är det för typ av skog, barr eller löv? Mycket stor skillnad på markförhållandena och därmed vilka växter som passar...
Sniff
CITAT (Rebecca @ 11-04-2013, 19:32) *
Vad är det för typ av skog, barr eller löv? Mycket stor skillnad på markförhållandena och därmed vilka växter som passar...

Det är barrskog..
Tapio
CITAT (hattstugan @ 11-04-2013, 12:18) *
Hallon likaså!

Halaj!

Hallon? Nej, nej!

Inte efter kriteriet:
CITAT (Sniff @ 11-04-2013, 11:34) *
Växterna bör inte heller påverka skogens naturliga fauna i stor utsträckning

Hallon sprider sig som ogräs!
Björnbär är en likadan man skall undvika, om man vill att växterna skall hålla sig inom ens täppa.
En annan är kaprifol. Jättefin, men kväver allt i sin närhet. Sprider sig så gott den kan. Kanske är humle också sådan, jag vet inte.

//T

P.S. välkommen, sniff DS
Ludvig Johansson
Undvik Triffider för de äter upp älgarna.
Peztis
Välkommen till Odla! Låter mysigt med en stuga mitt i skogen.

Precis som Tapio skriver kan kaprifol kväva mycket när den sprider ut sig på marken, har sett det själv. Men det är vackert när det blommar...
Hallonen kan du däremot hålla i bättre schack då de växer upprätt och man kan sätta rotspärrar. Dock så gillar rådjuren dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon