CITAT (Mia i trädgården @ 11-04-2013, 13:05)

Blir det sortäkta träd om man planterar kärnor från självfertila körsbär eller plommonträd? Pollenet har ju kommit från rätt sorts träd kan man tycka.
Finns det några nackdelar med självfertila fruktträd?
Vilka sorters fruktträd finns som självfertila? Är det bara körsbär o plommon eller även äpple o päron?
Annat kul ni kan om självfertila fruktträd?
Bumpar tråden för den som surfar in i här i framtiden (som jag nyss gjorde).
Är ganska övertygad om att plommonsorten
Grön Reine Claude är sortäkta (true from seed). Detta skall vara "urmodern" till plommonsorterna som i England kallas gages och Grön Reine Claude heter Greengage. Det finns olika uppgifter, men ursorten (Grön Reine Claude) skall ha tagits från Iran eller Turkiet för flera hundra år sedan.
I de flesta länder i Europa kallas sorten något som liknar "Reine Claude" men med olika språkanpassningar, men i England alltså Greengage.
Köpte för två år sedan ett litet "Große Grüne Reneklode" som enligt engeleska Wikipedia skall vara samma som "Reine Claude Verte" i Frankrike och som enligt
https://www.thedailygarden.us/garden-word-o...-day/greengages är ursorten.
Hursomhelst så verkar det som om mitt Gröna Reine Claude ger några plommon redan i år. Om så är fallet kommer jag naturligtvis att kärnså alla kärnor och se om det blir något. Om det blir plommon och därmed kärnor och de tar sig och producerar träd så lär det dröja minst 4-5 år innan man kan se resultatet. Vad helst dessa eventuella plommon ser ut eller smakar år 2026 eller senare, letar jag upp denna tråden och återkommer.
Så här långt har några av de första plommonen på det lilla Gröna Reine Claude-trädet kommit den 8 juni 2021.
[attachment=90439:Gr_n_Rei...de_liten.jpg]