nässlamera
Hej! Hur många kvm behövs för följande grönsaksland: (raderna behöver inte vara jättelånga, en liten skörd går likabra) och vad passar bäst ihopa?
en rad
-jordgubbar- morot- rödbeta - ruccola -grönkål - (purjo)lök -potatis - sockerärter- plus dill, persilja, fänkål och gräslök

?

..
tufflah
kolla på fröpåsarna vad dom rekomenderar.

har du inte påsarna hemma så kan du kolla på någon frokungen.se

Piccante
Min första odlingslott var kanske 3*6 m eller något i den storleken och jag fick plats med allt detta och mer. Då hade jag många gångar och en häck på lotten med.
Det är svårt att svara exakt. Många som odlar i balkonglådor, pallkragar mm odlar medvetet trångt för att få primörer under sommaren och odlar inte för att få jättestora morötter mm. Man kan tränga ihop en del grödor vid behov och ändå få en bra skörd om man gallrar och skördar kontinuerligt.

Hur många kg potatis tänker du sätta? De tar störts yta nämligen för du ska kunna kupa potatisen och behöver lite jord i gångarna att ta av. Annars kan man odla potatisen lite tätare och täckodla den med gräsklipp.

nässlamera
tänkte ha en rektangulär bädd ca 150*200 och en till ca 100* 200 cm2 längs ett väggplank, antagligen blir det där potatisen och kålen får vara, alt. jordgubbar, kan det räcka? vet inte hur man räknar i kilo, per hushållat skördekilo eller som sättpotatis? en bunte skördepotatis per vecka går bra. : ) vill väl bara komma igång, i värsta fall blir det ett mindre och mindre ambitiöst grönsaksland att börja med.
vet att jag såklart kan läsa på/pröva sätta för info, men det är ändå bra att få lite tips från folk som redan kan.
kan vara dubbelradigt också. kryddor och ärter på kanterna för att de är fina, sallat, morötter, lök och betor i mitten. allt ska ligga bakom en frodig blandad perenn/kryddträdgård på 1,5 ggr 2 m. det jag undrar över är om en lerjord kan hålla allt det här eller om jag måste sprida ut det lite, men hela vitsen med en grönsaksodling är väl att det är samlat på ett ställe. så grön på detta. biggrin.gif får se. det här lär väl funka?
Piccante
Jag tänkte mest hur många kilo sättpotatis tänker du sätta? Jag köper i regel 2 st 1kg-påsar med sättpotatis för jag har inte plats för mer. Av en påse får jag om de är stora ca 3 rader med potatis, 3,5- 4 rader om de är små och räcker till fler plantor. Man ska nog ha minst 30- 40cm mellan raderna om man ska kunna kupa så en sorts potatis blir ca 90- 120cm brett i mina odlingsbäddar som är kanske max 2m långa (har gångar på båda sidor om dom).

Du får nog nästa räkna med att minst en av dina bäddar går åt till potatis men efter att potatisen är upptagen kan du odla snabbväxande grönsaker där som sallad, ruccula, rädisor mm eller kålsorter som tål lite frost och kan stå kvar långt in på hösten.
Piccante
Om du reggar dig på Shoot så får du under en begränsad tid testa deras trädgårdsplaneringsverktyg gratis (sen kräver den abonnemang). Ganska smidigt med en "garden planner" när man vill räkna på yta och placera ut sina grödor.
http://www.shootgardening.co.uk/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon