Victoria
Ursäkta, kanske korkad fråga?! unsure.gif Jag har fullt av sprirea och har endel ställen i trädgården där jag gärna skulle vilja ha mer spriea. Kan jag "föröka" den på något likande sätt som man kanske gör med krukväxter inomhus eller så? Bara en undring. Det är ju inte svårt att köpa, men går det att "föröka" så varför inte. Samma sak gällande syren. Jag har en syren som det sticker upp "stickligar" ifrån marken på. Kan man göra något "vettigt" med dem?

Kanske urkorkade frågor. Man frågar man inte får man inget veta tongue.gif
Copycat
Hej Victoria ! Spirean vet jag inget om, men syrener är det inga problem att flytta skotten på. Gräv bara ordentligt djupt så du får med mycket av roten. Ställ gärna hela klumpen i en hink med vatten ett par timmar eller ett dygn. Gräv ner klumpen djupt och håll det väl vattnat, gärna hela sommaren. Nästa år kommer du se hur mycket den skjutit iväg.
Åsa, mälardalen zon 2
Spirea ska gå att ta sticklingar av på försommaren så ta och testa nu om några månader.

Syren är enklast att föröka via rotskott som grävs upp och flyttas. Syren ska dock gå att föröka även med vanliga sticklingar i maj-juni fast vissa sorter kan vara lite svåra att få rötter på.
Victoria
Hej,

Tack för svaren. Hur exakt skal jag gå till väga när jag tar sticklingar från spriean? Är det något jag skal sätta i vatten eller sätta direkt i marken? Beträffande Syrenen så undrar jag när på året jag skla gräva upp sticklingarna isf? Nu eller i höst?
Copycat
Jag har grävt upp "syrenbäbisar" när jag velat ha fler. D.v.s. under hela säsongen. Dom hinner rota sig mer om du väljer att ta dom i början av säsongen. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon