lottapotta
12-04-2013, 08:23
Vi ska ha vinrankor. De ska planteras precis utanför växthuset och ledas in i växthuset genom "hål" i muren vid grunden. Jag är inte så insatt i detta, det är sambons projekt. Han har gjort många och långa efterforskningar, och detta planteringssätt ska tydligen vara bra. Växthuset är byggt efter den tanken... =)
Nu börjar det bli dags för plantering.
Är det någon som vet var i Skåne man kan köpa bra plantor? Eller på nätet?
Vi funderar även på om det är bra att göra sådan plantering med andra växter, såsom persika, fikon, osv. Någon som har en tanke eller kunskap om detta?
Huggorm
12-04-2013, 08:33
Problemet är ju att medan det blir varmt och behagligt inne i växthuset så är det fortfarande tjäle i marken där rötterna finns. En del växter kanske kan få problem med detta, om de luras att slå ut för tidigt på våren, medan rötterna ännu inte kan suga vatten
Alexander-VG-zon3
12-04-2013, 08:40
Persika sätter du ute (blir för stort för ett växthus), av fikon kan du sätta både i växthus och ute om dom bor i mild zon. Välj härdiga som Desert King eller Brown turkey.
kerstinh
15-04-2013, 08:29
Vi har haft en vinplanta planterat som du beskriver i vårt oisolerade uterum. Det funkade alldeles utmärkt. Däremot var det en lite tråkig sort, så vi bytta ut den mot en kärnfri sort (tror det var Himrod eller något liknande) förra året. Tror inte att plantan klarade sig dock, så det får bli att plantera en ny i år. Jag tror jag ska skydda plantan lite bättre mot frost och ta hand om den mer (den blev lite vanskött förra året), så att den nya klarar sig bättre. Med den gamla plantan gjorde vi ingenting som att täcka över när det var kallt, så blir de stora, verkar de klara sig bra.
Jag brukar köpa plantor på Flyinge Plantshop någon mil utanför Lund. Tycker de är väldigt trevliga, hjälpsamma och har bra utbud.
Lycka till med vindruvorna!
lottapotta
15-04-2013, 10:12
Tack för svar allihop!
Kerstinh, vad roligt att ni också planterat så. Sambon menar efter sina många och långa efterforskningar på nätet och i böcker att detta verkar vara det bästa sättet att plantera vin, förutsett att man täcker den utvändiga plantan på vintern. Tack för tipset om Flyinge plantshop! Jag har varit där tidigare och köpt annat, men vi har aldrig kollat deras vinsortiment. Det ska jag göra!
Sambon ska göra vin på våra blivande druvor, så de ska inte ätas. Därför tänker jag att de kanske inte behöver vara så söta. Vi har varit i kontakt med en lokal vinproducent som tipsat om inköpsställe, men det stället riktar sig till vinproducenter och säljer endast större mängder. Vi vill ju inte precis ha 50-100 plantor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.