anki/ronninge
12-04-2013, 10:14
[attachment=75835:DSC_0468.jpg]
Detta frukt träd blir mitt nya tillskott, Esters päronäpple!
Någon som har detta?
Nej tyvärr har jag inte det - spännande sort. Är lite sugen på att köpa det eller liknade sorter. Har kollat på en finsk plantskola och där sett andra päronäpplen. Spännande tråd - hoppas andra svarar. Jag kommer att följa den.
Lycka till.
anki/ronninge
12-04-2013, 10:40
CITAT (gunsta @ 12-04-2013, 11:27)

Nej tyvärr har jag inte det - spännande sort. Är lite sugen på att köpa det eller liknade sorter. Har kollat på en finsk plantskola och där sett andra päronäpplen. Spännande tråd - hoppas andra svarar. Jag kommer att följa den.
Lycka till.
Blomqvist, heter dom,
http://www.blomqvistintaimisto.com/köpte frukt trädet av dom, många spännande sorter med bra härdighet, bra priser...
hoppas du hittar något..
Aha - det är just den plantskolan som jag har kollat - fick tipset av en finska, hon var/är själv äppelodlare och hade bl a päronäpplen - minns inte vad den sorten hette.
Nu blir jag ännu mer sugen på att köpa därifrån - men snön måste smälta och tjälen gå ur jorden först.
anki/ronninge
12-04-2013, 11:05
ja, nu får trädet vila svalt och frostfritt..tills det är dax att planteras...
CITAT (gunsta @ 12-04-2013, 12:00)

Aha - det är just den plantskolan som jag har kollat - fick tipset av en finska, hon var/är själv äppelodlare och hade bl a päronäpplen - minns inte vad den sorten hette.
Nu blir jag ännu mer sugen på att köpa därifrån - men snön måste smälta och tjälen gå ur jorden först.
Vi har suttit och 'dreglat' över alla spännande sorter som finns - sommarfrukt har vi bestämt oss för. Men ännu inte lyckats bestämma oss för sort - Gerby tidiga - Gallen - två tänkbara sorter. Men vi är inte klara ännu.
Eva 33c
14-04-2013, 12:07
Jag köpte också Ester på Mässan igår. Handlar alltid av Blomqvist på Mässan. Jag har Ananaskanel och Suislepp sen tidigare. Suislepp är det godaste ätäpplet vi har, tätt följt av Ananaskanel. I övrigt har jag också Sävstaholm, Lobo, Astrakan (som också är jättegoda men ruttnar redan på trädet...) PJ Bergius och en som jag tappat namnet på. Men ingen av dem är lika god som Susislepp och Ananaskanel. Ester ska enligt Blomqvist växa relativt fort och ge skörd tidigt. Ser fram emot det.
kerstinbern
14-04-2013, 14:49
Blomqvist brukar ympa sina äppelträd på frösådda grundstammar, det ger mera långlivade träd och vackrare träd, men det tar också lite längre tid innan de ger frukt
På Blomqvists hemsida skriver dom att deras grundstam är: Malus domestica `Antonovka´
PS: en länk om provodling av finsk/ryska äppelsorter i Värmland
http://hs-s.hush.se/?p=10953
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.